Samarbeid og initiativer
Ansvarlige samarbeid for bedre folkehelse
REMA 1000 er en av Norges største bidragsytere til breddeidrett, og vi jobber strategisk for å tilrettelegge for mer fysisk aktivitet og sunnere matvalg i idretten. Gjennom våre samarbeid og initiativer når vi barn, ungdom og voksne over hele landet, og vi skaper positive ringvirkninger både for lokalsamfunn og folkehelse.

Nøkkeltall
Frukt og grønt delt ut
0
tonn
Idrettslag med på REMA-dugnaden
0
Frukt og grønt delt ut
0
tonn
Idrettslag med på REMA-dugnaden
0
REMA Dugnad - en ny måte å støtte idrettslag på
I 2024 lanserte vi REMA Dugnad, et pilotprosjekt utviklet for å gi idrettslag en ny og sunn måte å skaffe inntekter på.
I stedet for tradisjonelle dugnader som ofte innebærer salg av produkter med mye sukker og lite næringsverdi, kobler REMA Dugnad økonomisk støtte direkte til sunne matvalg. Foresatte, familie og støttespillere kan handle fersk frukt og grønt i alle REMA 1000-butikker med REMA-appen, hvor 10 % av kjøpesummen går direkte til idrettslagets dugnadskasse.
Fakta
• 500 idrettslag fra 37 ulike idrettsgrener deltok i pilotfasen.
• Lagene tjente i snitt 7 411 kr hver i en periode på 3,5 måneder.
• Initiativet har blitt møtt med overveldende positiv respons, og mange lag og franchisetakere har et ønske om at dugnaden videreføres.
• REMA Dugnad bidrar ikke bare til inntektsgenerering, men også til å styrke sammenhengen mellom idrett og sunnere kosthold i barnefamilier.
I 2024 lanserte vi REMA Dugnad, et pilotprosjekt utviklet for å gi idrettslag en ny og sunn måte å skaffe inntekter på.
I stedet for tradisjonelle dugnader som ofte innebærer salg av produkter med mye sukker og lite næringsverdi, kobler REMA Dugnad økonomisk støtte direkte til sunne matvalg. Foresatte, familie og støttespillere kan handle fersk frukt og grønt i alle REMA 1000-butikker med REMA-appen, hvor 10 % av kjøpesummen går direkte til idrettslagets dugnadskasse.
Fakta
• 500 idrettslag fra 37 ulike idrettsgrener deltok i pilotfasen.
• Lagene tjente i snitt 7 411 kr hver i en periode på 3,5 måneder.
• Initiativet har blitt møtt med overveldende positiv respons, og mange lag og franchisetakere har et ønske om at dugnaden videreføres.
• REMA Dugnad bidrar ikke bare til inntektsgenerering, men også til å styrke sammenhengen mellom idrett og sunnere kosthold i barnefamilier.
Lucas Pinheiro Braathen og TikTok-aktivering
Lucas Pinheiro Braathen la i 2023 opp sin lovende karriere som alpinist ettersom han ikke følte han kunne være seg selv og mistet lysten til å konkurrere i disse rammene.
I 2024 inngikk REMA 1000 et samarbeid med Lucas som da ønsket å gjøre et comeback og kjører alpint for Brasil med sine egne rammer, hvor han kan være akkurat den han er med sambarytmer og glede. Han er en flott bærer av våre verdier som annerledeshet og inkludering. REMA 1000 jobber for at så mange som mulig skal inkluderes i arbeidslivet og i idretten.
For å engasjere ungdom til å spise mer frukt og grønt, lanserte vi en TikTok-kampanje med Lucas Pinheiro Braathen, en av Norges mest populære idrettsprofiler. Gjennom kreative videoer med mat-hacks og enkle oppskrifter har vi nådd en ny målgruppe på en plattform hvor de er aktive.
Fakta:
• 12 videoer med Lucas Braathen har fått over 16,5 millioner visninger.
• Kampanjen har ført til økt engasjement i sosiale medier med over 36 826 interaksjoner (likes, delinger, kommentarer).
• Vi har opplevd en økning i salget av utvalgte frukt- og grøntprodukter i kampanjeperiodene.
• REMA 1000 ble nominert til Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring av Helsedirektoratet som følge av kampanjen.
Lucas Pinheiro Braathen la i 2023 opp sin lovende karriere som alpinist ettersom han ikke følte han kunne være seg selv og mistet lysten til å konkurrere i disse rammene.
I 2024 inngikk REMA 1000 et samarbeid med Lucas som da ønsket å gjøre et comeback og kjører alpint for Brasil med sine egne rammer, hvor han kan være akkurat den han er med sambarytmer og glede. Han er en flott bærer av våre verdier som annerledeshet og inkludering. REMA 1000 jobber for at så mange som mulig skal inkluderes i arbeidslivet og i idretten.
For å engasjere ungdom til å spise mer frukt og grønt, lanserte vi en TikTok-kampanje med Lucas Pinheiro Braathen, en av Norges mest populære idrettsprofiler. Gjennom kreative videoer med mat-hacks og enkle oppskrifter har vi nådd en ny målgruppe på en plattform hvor de er aktive.
Fakta:
• 12 videoer med Lucas Braathen har fått over 16,5 millioner visninger.
• Kampanjen har ført til økt engasjement i sosiale medier med over 36 826 interaksjoner (likes, delinger, kommentarer).
• Vi har opplevd en økning i salget av utvalgte frukt- og grøntprodukter i kampanjeperiodene.
• REMA 1000 ble nominert til Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring av Helsedirektoratet som følge av kampanjen.
Håndballskolen – 4 697 barn med en aktiv ferie
REMA 1000 Håndballskolen er et av våre viktigste initiativer for å engasjere barn i fysisk aktivitet. I 2024 deltok 4 697 barn på 97 skoler over hele landet, fordelt på vinter- og høstferien.
Fakta:
• Alle deltakerne fikk utdelt to porsjoner frukt og grønnsaker daglig, samt drakter og håndballer.
• Prosjektet sikrer at flere barn får muligheten til å være aktive, uavhengig av økonomiske forutsetninger.
• Vi samarbeider tett med Norges Håndballforbund for å utvikle og forbedre konseptet hvert år.
REMA 1000 Håndballskolen er et av våre viktigste initiativer for å engasjere barn i fysisk aktivitet. I 2024 deltok 4 697 barn på 97 skoler over hele landet, fordelt på vinter- og høstferien.
Fakta:
• Alle deltakerne fikk utdelt to porsjoner frukt og grønnsaker daglig, samt drakter og håndballer.
• Prosjektet sikrer at flere barn får muligheten til å være aktive, uavhengig av økonomiske forutsetninger.
• Vi samarbeider tett med Norges Håndballforbund for å utvikle og forbedre konseptet hvert år.
REMA 1000 Hjerteligaen og Landsturneringen – Idrettsglede for alle
Inkludering i idretten er viktig for REMA 1000. Vi er stolte av å være en sentral bidragsyter til både REMA 1000 Hjerteligaen og Landsturneringen.
Landsturneringen er eneste tilrettelagte idrettsarrangement for barn, unge og voksne med spesielle behov hvor Norges Håndballforbund og Norges Fotballforbund samarbeider.
Fakta:
• 1 700 deltakere fra hele landet samlet seg i Tromsø for å delta på Landsturneringen i 2024.
• Vi bidro med gratis sunn mat til alle deltakere, samt t-skjorter og premier.
• Prosjektet har blitt en av de viktigste nasjonale arenaene for idrettsglede og fellesskap på tvers av funksjonsevner.
• I REMA 1000 Hjerteligaen er det 78 klubber som tilrettelegger for 105 lag.
• Vi har solgt over én million av «Idrett for alle»-grovbrødet, og i løpet av de siste 5 årene har det nå bidratt til 7,4 millioner kroner til denne målgruppen.
• I 2024 fikk alle klubbene og lagene som er med i REMA 1000 Hjerteligaen et aktivitetstilskudd på 10 000 kr hver.«REMA 1000 ønsker å tilrettelegge for at idrett skal være for alle, akkurat som vi driver inkludering og tilrettelegging for at flest mulige mennesker skal kunne jobbe i butikkene våre. Det koster penger å drive idrett, og i en periode med økte kostnader kan det være utfordrende for mange klubber å opprettholde aktivitetsnivået. Derfor vil vi bidra med litt ekstra midler til disse fantastiske klubbene som jobber så målrettet med inkludering i håndballen.»
— Vidar Riseth, sponsorsjef, Reitan Retail
REMA 1000 Hjerteligaen og Landsturneringen – Idrettsglede for alle
Inkludering i idretten er viktig for REMA 1000. Vi er stolte av å være en sentral bidragsyter til både REMA 1000 Hjerteligaen og Landsturneringen.
Landsturneringen er eneste tilrettelagte idrettsarrangement for barn, unge og voksne med spesielle behov hvor Norges Håndballforbund og Norges Fotballforbund samarbeider.
Fakta:
• 1 700 deltakere fra hele landet samlet seg i Tromsø for å delta på Landsturneringen i 2024.
• Vi bidro med gratis sunn mat til alle deltakere, samt t-skjorter og premier.
• Prosjektet har blitt en av de viktigste nasjonale arenaene for idrettsglede og fellesskap på tvers av funksjonsevner.
• I REMA 1000 Hjerteligaen er det 78 klubber som tilrettelegger for 105 lag.
• Vi har solgt over én million av «Idrett for alle»-grovbrødet, og i løpet av de siste 5 årene har det nå bidratt til 7,4 millioner kroner til denne målgruppen.
• I 2024 fikk alle klubbene og lagene som er med i REMA 1000 Hjerteligaen et aktivitetstilskudd på 10 000 kr hver.
«REMA 1000 ønsker å tilrettelegge for at idrett skal være for alle, akkurat som vi driver inkludering og tilrettelegging for at flest mulige mennesker skal kunne jobbe i butikkene våre. Det koster penger å drive idrett, og i en periode med økte kostnader kan det være utfordrende for mange klubber å opprettholde aktivitetsnivået. Derfor vil vi bidra med litt ekstra midler til disse fantastiske klubbene som jobber så målrettet med inkludering i håndballen.»
— Vidar Riseth, sponsorsjef, Reitan Retail
Bruk av populære håndballprofiler
REMA 1000 samarbeider med både Håndballjentene og Håndballgutta på landslaget til Norges Håndballforbund.
I forbindelse med håndball VM i januar og EM i desember i år hadde vi reklame for frukt og grønt på alle TV-sendingene, samt under alle kamper i REMA 1000-ligaen. På denne måten når vi ut til mange millioner nordmenn – for å oppfordre barn, unge og voksne til å spise mer frukt og grønnsaker.
Frukt og grønt på idrettsarrangement
REMA 1000 jobber aktivt med å fremme sunne kostholdsvaner gjennom idrettsarrangementer. I 2024 delte vi ut 14,4 tonn med frukt og grønnsaker på idrettsarrangementene som vi samarbeider med.
REMA 1000 samarbeider med både Håndballjentene og Håndballgutta på landslaget til Norges Håndballforbund.
I forbindelse med håndball VM i januar og EM i desember i år hadde vi reklame for frukt og grønt på alle TV-sendingene, samt under alle kamper i REMA 1000-ligaen. På denne måten når vi ut til mange millioner nordmenn – for å oppfordre barn, unge og voksne til å spise mer frukt og grønnsaker.
Frukt og grønt på idrettsarrangement
REMA 1000 jobber aktivt med å fremme sunne kostholdsvaner gjennom idrettsarrangementer. I 2024 delte vi ut 14,4 tonn med frukt og grønnsaker på idrettsarrangementene som vi samarbeider med.
BMW Oslo Maraton – Sportyløpet og plastkutt
Som hovedsponsor for BMW Oslo Maraton er REMA 1000 med på å gjøre løpet til et mer inkluderende og bærekraftig arrangement.
REMA 1000 var også en sentral aktør i å kutte både plastforbruket og matsvinnet under maratonet, der 23 000 løpere fritt kunne velge og plukke med seg bananer, nøtter og energibarer uten at disse ble puttet i plastposer. På denne måten reduserte vi bruken av plast, og alle deltakere fikk ta med seg det de selv ønsket. Slik unngikk vi unødvendig overforbruk på arrangementet.
Fakta:
• I 2024 spanderte vi påmeldingsavgiften for 1 300 barn til Sportyløpet, noe som førte til økt deltakelse og større mangfold av deltakere.
• Alle barna fikk t-skjorte, medalje, smoothie og frukt, samt muligheten til å møte Fantorangen.
• Vi skapte et gratis familiearrangement på Kontraskjæret for å inspirere barn og foreldre til en aktiv livsstil.
Som hovedsponsor for BMW Oslo Maraton er REMA 1000 med på å gjøre løpet til et mer inkluderende og bærekraftig arrangement.
REMA 1000 var også en sentral aktør i å kutte både plastforbruket og matsvinnet under maratonet, der 23 000 løpere fritt kunne velge og plukke med seg bananer, nøtter og energibarer uten at disse ble puttet i plastposer. På denne måten reduserte vi bruken av plast, og alle deltakere fikk ta med seg det de selv ønsket. Slik unngikk vi unødvendig overforbruk på arrangementet.
Fakta:
• I 2024 spanderte vi påmeldingsavgiften for 1 300 barn til Sportyløpet, noe som førte til økt deltakelse og større mangfold av deltakere.
• Alle barna fikk t-skjorte, medalje, smoothie og frukt, samt muligheten til å møte Fantorangen.
• Vi skapte et gratis familiearrangement på Kontraskjæret for å inspirere barn og foreldre til en aktiv livsstil.
Aktiv mot kreft – fysisk aktivitet som behandling
Fysisk aktivitet er en viktig del av kreftbehandling, og REMA 1000 støtter Aktiv mot kreft med både økonomiske bidrag og engasjement fra ansatte.
• I 2024 syklet 37 REMA 1000-ansatte fra Oslo til Trondheim for å få oppmerksomhet og samle inn penger til saken.
• REMA 1000 donerte 300 000 kr til Pusterommet, treningsrom for kreftpasienter på norske sykehus.
• Vi bidro også med nye tredemøller til Pusterommet på Ahus, et viktig opptreningssenter for en av våre egne ansatte.Dette er pusterommet:
Pusterommet er et trenings- og aktivitetstilbud fra Kreftforeningen for personer som har eller har hatt kreft. Det er et lavterskeltilbud hvor kreftpasienter kan delta i tilpasset fysisk aktivitet, enten under behandling eller i etterkant.
Fysisk aktivitet er en viktig del av kreftbehandling, og REMA 1000 støtter Aktiv mot kreft med både økonomiske bidrag og engasjement fra ansatte.
• I 2024 syklet 37 REMA 1000-ansatte fra Oslo til Trondheim for å få oppmerksomhet og samle inn penger til saken.
• REMA 1000 donerte 300 000 kr til Pusterommet, treningsrom for kreftpasienter på norske sykehus.
• Vi bidro også med nye tredemøller til Pusterommet på Ahus, et viktig opptreningssenter for en av våre egne ansatte.Dette er pusterommet:
Pusterommet er et trenings- og aktivitetstilbud fra Kreftforeningen for personer som har eller har hatt kreft. Det er et lavterskeltilbud hvor kreftpasienter kan delta i tilpasset fysisk aktivitet, enten under behandling eller i etterkant.
Norges Musikkorps Forbund – fellesskap og inkludering
Musikk skaper samhold, og REMA 1000 har vært en stolt hovedsponsor av Norges Musikkorps Forbund i over 12 år. I et korps er det ingen reservebenk, men muliggjør deltakelse for absolutt alle som vil.
• 61 125 aktive medlemmer, som er det høyeste medlemstallet siden 2011, får muligheten til å delta i et trygt og inkluderende fellesskap.
• Vi støtter forbundets arbeid med å rekruttere barn og unge til musikkverdenen, som er avgjørende for et levende kulturliv.
• REMA 1000 er med på å styrke frivilligheten og fellesskapet i lokalsamfunn over hele Norge.
Norges Musikkorps Forbund – fellesskap og inkludering
Musikk skaper samhold, og REMA 1000 har vært en stolt hovedsponsor av Norges Musikkorps Forbund i over 12 år. I et korps er det ingen reservebenk, men muliggjør deltakelse for absolutt alle som vil.
• 61 125 aktive medlemmer, som er det høyeste medlemstallet siden 2011, får muligheten til å delta i et trygt og inkluderende fellesskap.
• Vi støtter forbundets arbeid med å rekruttere barn og unge til musikkverdenen, som er avgjørende for et levende kulturliv.
• REMA 1000 er med på å styrke frivilligheten og fellesskapet i lokalsamfunn over hele Norge.
UNO-X Mobility sykkelglede og nøkkelhullmerkede produkter
I 2023 inngikk REMA 1000 et samarbeid med Uno-X Mobility sine proffsykkellag for damer og herrer, hvor REMA 1000s egen merkevare, R, ble profilert på sykkellagets drakter.
• Dette samarbeidet innebærer at proffsyklistene benytter REMA 1000 sine egne merkevarer i sitt kosthold, de samme kvalitetsproduktene som er tilgjengelige for kundene i butikkene.
• Syklistene fremmer de 95 nøkkelhullsmerkede produktene vi har blant REMA-produktene for de som ønsker sunnere alternativer.
• I en landsomfattende kundekonkurranse i april trakk vi åtte kunder som fikk oppleve det franske sykkeleventyret, Tour de France, tett på proffsyklistene våre.
UNO-X Mobility sykkelglede og nøkkelhullmerkede produkter
I 2023 inngikk REMA 1000 et samarbeid med Uno-X Mobility sine proffsykkellag for damer og herrer, hvor REMA 1000s egen merkevare, R, ble profilert på sykkellagets drakter.
• Dette samarbeidet innebærer at proffsyklistene benytter REMA 1000 sine egne merkevarer i sitt kosthold, de samme kvalitetsproduktene som er tilgjengelige for kundene i butikkene.
• Syklistene fremmer de 95 nøkkelhullsmerkede produktene vi har blant REMA-produktene for de som ønsker sunnere alternativer.
• I en landsomfattende kundekonkurranse i april trakk vi åtte kunder som fikk oppleve det franske sykkeleventyret, Tour de France, tett på proffsyklistene våre.
Konklusjon
I 2024 har REMA 1000 tatt nye steg for å gjøre idrett og fysisk aktivitet mer tilgjengelig for alle, samtidig som vi fremmer sunnere matvalg.
Våre strategiske samarbeid med idrettslag, organisasjoner og profiler har skapt effekter for både folkehelsen og lokalsamfunnene. Fra REMA Dugnad til TikTok-aktiveringer, fra håndballskoler til Hjerteligaen – vi jobber målrettet for å inspirere og engasjere nordmenn til en sunnere og aktiv hverdag.
Konklusjon
I 2024 har REMA 1000 tatt nye steg for å gjøre idrett og fysisk aktivitet mer tilgjengelig for alle, samtidig som vi fremmer sunnere matvalg.
Våre strategiske samarbeid med idrettslag, organisasjoner og profiler har skapt effekter for både folkehelsen og lokalsamfunnene. Fra REMA Dugnad til TikTok-aktiveringer, fra håndballskoler til Hjerteligaen – vi jobber målrettet for å inspirere og engasjere nordmenn til en sunnere og aktiv hverdag.