Bedre for oss og planeten
Naturpositiv
Natur og biologisk mangfold er grunnlaget for all matproduksjon, og vi i REMA 1000 har et ansvar for å bidra til en mer naturpositiv verdikjede.

Vekst Kolonihagen økologiske produkter
0,0
%
Andel soya i Kyllingfôr Norsk Kylling
0,0
%
Antall Svanemerkede produkter
0
Vekst Kolonihagen økologiske produkter
0,0
%
Andel soya i Kyllingfôr Norsk Kylling
0,0
%
Antall Svanemerkede produkter
0
Veien mot en mer naturpositiv matproduksjon
I REMA 1000 jobber vi for å redusere vårt fotavtrykk på økosystemene vi er avhengige av. Samtidig støtter vi løsninger som gjenoppbygger natur og styrker biologisk mangfold.
Vår ambisjon er å sikre at vår virksomhet ikke bare minimerer skade, men også bidrar positivt til naturen. Vi har allerede tatt viktige steg – blant annet ved å redusere bruken av soya fra avskogede områder i fôrproduksjon, og øke andelen økologiske og regenerativt dyrkede produkter.
Gjennom samarbeid med leverandører og miljøorganisasjoner fortsetter vi arbeidet for å bli en mer naturpositiv dagligvareaktør. Vi tror på løsninger som styrker jordsmonn, vannressurser og dyreliv, samtidig som vi tilbyr gode og bærekraftige produkter til våre kunder. Sammen skal vi sikre at maten vi spiser ikke bare er bedre for oss – men også for planeten.
Veien mot en mer naturpositiv matproduksjon
I REMA 1000 jobber vi for å redusere vårt fotavtrykk på økosystemene vi er avhengige av. Samtidig støtter vi løsninger som gjenoppbygger natur og styrker biologisk mangfold.
Vår ambisjon er å sikre at vår virksomhet ikke bare minimerer skade, men også bidrar positivt til naturen. Vi har allerede tatt viktige steg – blant annet ved å redusere bruken av soya fra avskogede områder i fôrproduksjon, og øke andelen økologiske og regenerativt dyrkede produkter.
Gjennom samarbeid med leverandører og miljøorganisasjoner fortsetter vi arbeidet for å bli en mer naturpositiv dagligvareaktør. Vi tror på løsninger som styrker jordsmonn, vannressurser og dyreliv, samtidig som vi tilbyr gode og bærekraftige produkter til våre kunder. Sammen skal vi sikre at maten vi spiser ikke bare er bedre for oss – men også for planeten.
Kolonihagen – vår spydspiss innen økologi og regenerativt landbruk
Kolonihagen har siden 2004 vært en pioner og pådriver innen økologisk matproduksjon, og deres satsing på regenerativt landbruk har gjort dem til en viktig bidragsyter for REMA 1000 sitt arbeid for mer bærekraftig mat. I år feirer Kolonihagen sitt 20-årsjubileum, og de har gjennom årene innovert en rekke produkter som har satt nye standarder for jordhelse og dyrevelferd.
Gjennom sitt samarbeid med REMA 1000, gjør de økologiske og bærekraftige produkter mer tilgjengelige for folk flest, og bidrar til en fremtid der vi kan utnytte jordressursene på en mer effektiv måte. Kolonihagen fortsetter å være en pådriver for endring, med et sterkt fokus på økologi, regenerativt landbruk, dyrevelferd og god smak.
I løpet av de siste årene har Kolonihagen hatt betydelig vekst på over 31 %. Denne veksten reflekterer den økende etterspørselen etter bærekraftige og etiske produkter. I 2024 utgjorde utvalget i REMA 1000 165 unike produkter, og eksempelvis hadde våre dyrevelferdsmerkede økologiske egg en vekst på over 5 %. Dette gjør det mulig for kundene å få tilgang til et bredt utvalg av økologiske og regenerative alternativer, som er med på å støtte en mer bærekraftig landbrukssektor og styrke naturens ressurser.
Kolonihagen – vår spydspiss innen økologi og regenerativt landbruk
Kolonihagen har siden 2004 vært en pioner og pådriver innen økologisk matproduksjon, og deres satsing på regenerativt landbruk har gjort dem til en viktig bidragsyter for REMA 1000 sitt arbeid for mer bærekraftig mat. I år feirer Kolonihagen sitt 20-årsjubileum, og de har gjennom årene innovert en rekke produkter som har satt nye standarder for jordhelse og dyrevelferd.
Gjennom sitt samarbeid med REMA 1000, gjør de økologiske og bærekraftige produkter mer tilgjengelige for folk flest, og bidrar til en fremtid der vi kan utnytte jordressursene på en mer effektiv måte. Kolonihagen fortsetter å være en pådriver for endring, med et sterkt fokus på økologi, regenerativt landbruk, dyrevelferd og god smak.
I løpet av de siste årene har Kolonihagen hatt betydelig vekst på over 31 %. Denne veksten reflekterer den økende etterspørselen etter bærekraftige og etiske produkter. I 2024 utgjorde utvalget i REMA 1000 165 unike produkter, og eksempelvis hadde våre dyrevelferdsmerkede økologiske egg en vekst på over 5 %. Dette gjør det mulig for kundene å få tilgang til et bredt utvalg av økologiske og regenerative alternativer, som er med på å støtte en mer bærekraftig landbrukssektor og styrke naturens ressurser.
Kolonihagen X Horgen – et testprosjekt for regenerativt landbruk
Kolonihagen X Horgen er et banebrytende prosjekt som fullt ut anvender prinsippene for regenerativt landbruk. Gården unngår pløying og mekanisk forstyrrelse av jorden, noe som bevarer jordens helse og karbonlagring.
Ved å sikre kontinuerlig plantevekst og praktisere variert avlingdyrking, fremmer de biodiversitet og jordens langsiktige fruktbarhet. Prosjektet tar et skritt videre ved å teste nye tilnærminger til landbruk og jordbruk, og har som mål å sette en ny standard for bærekraftig produksjon i fremtiden.
Gjennom samplanting, vekstskifte og et kontinuerlig fokus på å opprettholde levende røtter i jorden, forbedrer Kolonihagen både jordsmonn og økosystemet under overflaten.
Videre er dyrevelferd også i fokus, med storfe og griser som lever naturlig, med tilgang til beite og plass for naturlig atferd. Dette bidrar til et mer harmonisk samspill mellom landbruket og naturen, som understøtter et naturpositivt landbruk.
Kolonihagen X Horgen – et testprosjekt for regenerativt landbruk
Kolonihagen X Horgen er et banebrytende prosjekt som fullt ut anvender prinsippene for regenerativt landbruk. Gården unngår pløying og mekanisk forstyrrelse av jorden, noe som bevarer jordens helse og karbonlagring.
Ved å sikre kontinuerlig plantevekst og praktisere variert avlingdyrking, fremmer de biodiversitet og jordens langsiktige fruktbarhet. Prosjektet tar et skritt videre ved å teste nye tilnærminger til landbruk og jordbruk, og har som mål å sette en ny standard for bærekraftig produksjon i fremtiden.
Gjennom samplanting, vekstskifte og et kontinuerlig fokus på å opprettholde levende røtter i jorden, forbedrer Kolonihagen både jordsmonn og økosystemet under overflaten.
Videre er dyrevelferd også i fokus, med storfe og griser som lever naturlig, med tilgang til beite og plass for naturlig atferd. Dette bidrar til et mer harmonisk samspill mellom landbruket og naturen, som understøtter et naturpositivt landbruk.
EUDR – for å beskytte verdens skoger
Avskoging er en av de største truslene mot biologisk mangfold og økosystemer globalt. Skog ødelegges i høyt tempo for å gi plass til blant annet landbruk, noe som ikke bare fører til tap av verdifulle naturområder, men også store klimagassutslipp.
For å stanse denne utviklingen har EU innført EUDR (EU Deforestation Regulation), en lov som stiller strenge krav til sporbarhet og dokumentasjon for råvarer som er knyttet til avskoging.
EUDR omfatter syv sentrale råvarer – palmeolje, soya, kaffe, kakao, storfe, gummi og tømmer – som ofte er knyttet til ødeleggelse av regnskog og andre sårbare naturområder. For REMA 1000 har regnskog vært en fanesak i over ti år, og vi har jobbet målrettet med flere av råvarene for å sikre en mer ansvarlig handel.
EUDR – for å beskytte verdens skoger
Avskoging er en av de største truslene mot biologisk mangfold og økosystemer globalt. Skog ødelegges i høyt tempo for å gi plass til blant annet landbruk, noe som ikke bare fører til tap av verdifulle naturområder, men også store klimagassutslipp.
For å stanse denne utviklingen har EU innført EUDR (EU Deforestation Regulation), en lov som stiller strenge krav til sporbarhet og dokumentasjon for råvarer som er knyttet til avskoging.
EUDR omfatter syv sentrale råvarer – palmeolje, soya, kaffe, kakao, storfe, gummi og tømmer – som ofte er knyttet til ødeleggelse av regnskog og andre sårbare naturområder. For REMA 1000 har regnskog vært en fanesak i over ti år, og vi har jobbet målrettet med flere av råvarene for å sikre en mer ansvarlig handel.
Svanemerket – Nordens miljømerke
For å ta vare på naturen og sikre mer bærekraftige produkter, er det viktig med tydelige miljøkrav. Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke og stiller strenge krav til råvarebruk, kjemikalier, avfallshåndtering og bærekraftig produksjon.
Produkter med Svanemerket er blant de mest miljøvennlige på markedet og bidrar til å beskytte biologisk mangfold, redusere forurensning og fremme sirkulær økonomi.
I REMA 1000 ønsker vi å gjøre det enklere for kundene våre å ta gode valg. Derfor har vi et økende antall egne merkevarer som er Svanemerket. I dag har vi 95 produkter med Svanemerket, og vi jobber kontinuerlig med leverandørene våre for å utvide sortimentet av svanemerkede produkter ytterligere innenfor de relevante kategoriene.
Ved å prioritere svanemerkede produkter bidrar vi til mindre kjemikaliebruk, mer ansvarlig ressursforvaltning og en renere natur. Dette er en viktig del av vårt arbeid for en mer bærekraftig verdikjede.
Svanemerket – Nordens miljømerke
For å ta vare på naturen og sikre mer bærekraftige produkter, er det viktig med tydelige miljøkrav. Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke og stiller strenge krav til råvarebruk, kjemikalier, avfallshåndtering og bærekraftig produksjon.
Produkter med Svanemerket er blant de mest miljøvennlige på markedet og bidrar til å beskytte biologisk mangfold, redusere forurensning og fremme sirkulær økonomi.
I REMA 1000 ønsker vi å gjøre det enklere for kundene våre å ta gode valg. Derfor har vi et økende antall egne merkevarer som er Svanemerket. I dag har vi 95 produkter med Svanemerket, og vi jobber kontinuerlig med leverandørene våre for å utvide sortimentet av svanemerkede produkter ytterligere innenfor de relevante kategoriene.
Ved å prioritere svanemerkede produkter bidrar vi til mindre kjemikaliebruk, mer ansvarlig ressursforvaltning og en renere natur. Dette er en viktig del av vårt arbeid for en mer bærekraftig verdikjede.
Med ansvar for regnskogen - fjerning av palmolje
Palmeolje er en av verdens mest brukte vegetabilske oljer, men produksjonen har store miljøkonsekvenser. Store områder med regnskog ryddes for å gi plass til palmeoljeplantasjer, noe som fører til avskoging, tap av biologisk mangfold og økte klimagassutslipp.
Regnskogene er hjem for kritisk truede arter som orangutanger, og avskogingen bidrar til enorme CO₂-utslipp som forverrer klimaendringene.
REMA 1000 har hatt en tydelig holdning til palmeolje i over 10 år. Allerede i 2014 fjernet vi palmeolje fra alle våre egne matvarer, og denne endringen førte til at flere merkevareleverandører også valgte å fase ut palmeolje fra sine produkter.
I 2024 tok selskapene i Reitan Retail et nytt og utvidet standpunkt: Innen 2028 skal all palmeolje fases ut av alle matvarer – både i egne merkevarer og i merkevareleverandørenes produkter. Dette er et viktig steg for å redusere vår påvirkning på verdens regnskoger og sikre en mer bærekraftig leverandørkjede.
Gjennom dette arbeidet fortsetter vi å gjøre det enklere for kundene våre å velge matvarer som er bedre for både mennesker og planeten.
Med ansvar for regnskogen - fjerning av palmolje
Palmeolje er en av verdens mest brukte vegetabilske oljer, men produksjonen har store miljøkonsekvenser. Store områder med regnskog ryddes for å gi plass til palmeoljeplantasjer, noe som fører til avskoging, tap av biologisk mangfold og økte klimagassutslipp.
Regnskogene er hjem for kritisk truede arter som orangutanger, og avskogingen bidrar til enorme CO₂-utslipp som forverrer klimaendringene.
REMA 1000 har hatt en tydelig holdning til palmeolje i over 10 år. Allerede i 2014 fjernet vi palmeolje fra alle våre egne matvarer, og denne endringen førte til at flere merkevareleverandører også valgte å fase ut palmeolje fra sine produkter.
I 2024 tok selskapene i Reitan Retail et nytt og utvidet standpunkt: Innen 2028 skal all palmeolje fases ut av alle matvarer – både i egne merkevarer og i merkevareleverandørenes produkter. Dette er et viktig steg for å redusere vår påvirkning på verdens regnskoger og sikre en mer bærekraftig leverandørkjede.
Gjennom dette arbeidet fortsetter vi å gjøre det enklere for kundene våre å velge matvarer som er bedre for både mennesker og planeten.
Veien mot soyafritt fôr - et viktig steg for bærekraftig matproduksjon
Soya er en av de mest brukte proteinkildene i dyrefôr globalt, men produksjonen er ofte knyttet til avskoging, tap av biologisk mangfold og store klimagassutslipp. Derfor jobber REMA 1000 systematisk med å redusere bruken av soya i vår verdikjede, samtidig som vi sikrer at alternativene er næringsrike og bærekraftige.
Flere av våre industriselskaper har allerede gjort betydelige fremskritt:
• Stange benytter soyafritt fôr til både kyllinger og verpehøner. Fôrressursene er hovedsakelig dyrket lokalt.
• Kolonihagen benytter soyafritt og økologisk fôr til både sine verpehøns og griser.
• Norsk Kylling har redusert sin soyaandel til 8,8 %, en nedgang på 20 % sammenlignet med året før – den laveste andelen noensinne. Målet er å fase ut soya fullstendig innen 2030.For å lykkes med dette samarbeider vi tett med forskningsmiljøer og fôrprodusenter for å finne lokale, bærekraftige alternativer. Norsk Kylling er en aktiv bidragsyter i samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr og en av initiativtakerne bak Blå-Grønt Fôr-Forum – et samarbeid mellom landbruks- og havbruksnæringen for å utvikle nye, mer bærekraftige fôrløsninger. Andre deltakere inkluderer Bellona, Skretting, Cargill, Biomar, Polarfeed, Sjømat Norge, Nortura og Fiskå Mølle.
Ved å satse på soyafritt fôr og fremme innovasjon i bransjen, reduserer vi vår påvirkning på sårbare økosystemer, samtidig som vi bidrar til en mer ansvarlig og fremtidsrettet matproduksjon.
Veien mot soyafritt fôr - et viktig steg for bærekraftig matproduksjon
Soya er en av de mest brukte proteinkildene i dyrefôr globalt, men produksjonen er ofte knyttet til avskoging, tap av biologisk mangfold og store klimagassutslipp. Derfor jobber REMA 1000 systematisk med å redusere bruken av soya i vår verdikjede, samtidig som vi sikrer at alternativene er næringsrike og bærekraftige.
Flere av våre industriselskaper har allerede gjort betydelige fremskritt:
• Stange benytter soyafritt fôr til både kyllinger og verpehøner. Fôrressursene er hovedsakelig dyrket lokalt.
• Kolonihagen benytter soyafritt og økologisk fôr til både sine verpehøns og griser.
• Norsk Kylling har redusert sin soyaandel til 8,8 %, en nedgang på 20 % sammenlignet med året før – den laveste andelen noensinne. Målet er å fase ut soya fullstendig innen 2030.For å lykkes med dette samarbeider vi tett med forskningsmiljøer og fôrprodusenter for å finne lokale, bærekraftige alternativer. Norsk Kylling er en aktiv bidragsyter i samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr og en av initiativtakerne bak Blå-Grønt Fôr-Forum – et samarbeid mellom landbruks- og havbruksnæringen for å utvikle nye, mer bærekraftige fôrløsninger. Andre deltakere inkluderer Bellona, Skretting, Cargill, Biomar, Polarfeed, Sjømat Norge, Nortura og Fiskå Mølle.
Ved å satse på soyafritt fôr og fremme innovasjon i bransjen, reduserer vi vår påvirkning på sårbare økosystemer, samtidig som vi bidrar til en mer ansvarlig og fremtidsrettet matproduksjon.
Kaffe fra REMA 1000
Nordmenn er blant verdens største forbrukere av kaffe. Denne enorme etterspørselen gjør det ekstra viktig at kaffen vi drikker produseres på en bærekraftig måte.
Kaffeproduksjon har historisk vært en av de største driverne for avskoging, spesielt i tropiske områder i Sør-Amerika, Afrika og Asia. Tradisjonelle dyrkingsmetoder innebærer ofte rydding av skog for å gjøre plass til plantasjer, noe som ødelegger naturlige økosystemer, reduserer biodiversitet og bidrar til økte karbonutslipp.
For å motvirke dette jobber Kjeldsberg og REMA 1000 for at all deres kaffe er sertifisert gjennom anerkjente ordninger som Rainforest Alliance og Fairtrade. Disse sertifiseringene garanterer at kaffen dyrkes under strenge miljøkrav, uten ulovlig avskoging og med fokus på bevaring av økosystemer.
I tillegg jobber REMA 1000 aktivt for å tilpasse seg EUs avskogingsforordning (EUDR), som setter strenge krav til sporbarhet og dokumentasjon av at kaffeimport til Europa ikke bidrar til avskoging. Gjennom disse tiltakene tar REMA 1000 ansvar for å redusere kaffeproduksjonens negative fotavtrykk og sikre at nordmenn kan nyte sin daglige kaffe med god samvittighet.
Kaffe fra REMA 1000
Nordmenn er blant verdens største forbrukere av kaffe. Denne enorme etterspørselen gjør det ekstra viktig at kaffen vi drikker produseres på en bærekraftig måte.
Kaffeproduksjon har historisk vært en av de største driverne for avskoging, spesielt i tropiske områder i Sør-Amerika, Afrika og Asia. Tradisjonelle dyrkingsmetoder innebærer ofte rydding av skog for å gjøre plass til plantasjer, noe som ødelegger naturlige økosystemer, reduserer biodiversitet og bidrar til økte karbonutslipp.
For å motvirke dette jobber Kjeldsberg og REMA 1000 for at all deres kaffe er sertifisert gjennom anerkjente ordninger som Rainforest Alliance og Fairtrade. Disse sertifiseringene garanterer at kaffen dyrkes under strenge miljøkrav, uten ulovlig avskoging og med fokus på bevaring av økosystemer.
I tillegg jobber REMA 1000 aktivt for å tilpasse seg EUs avskogingsforordning (EUDR), som setter strenge krav til sporbarhet og dokumentasjon av at kaffeimport til Europa ikke bidrar til avskoging. Gjennom disse tiltakene tar REMA 1000 ansvar for å redusere kaffeproduksjonens negative fotavtrykk og sikre at nordmenn kan nyte sin daglige kaffe med god samvittighet.
Regnskogpartner gjennom ti år – et viktig samarbeid
REMA 1000 har vært en stolt regnskogpartner siden 2014 og samarbeider tett med Regnskogfondet for å redusere avskoging i verdikjeden. Arbeidet med å fase ut palmeolje står sentralt, men vi tar også grep innen råvarer som kjøtt, papir, soya og tropisk tømmer.
I 2024 bidro REMA 1000 til å beskytte 2 500 km² regnskog og forhindre hogst av 5 km² tilknyttet Regnskogsfondets arbeid i Brasil, Colombia, Peru, Den demokratiske republikken Kongo, Indonesia og Papua New Guinea, noe som tilsvarte en utslippsreduksjon på 250 000 tCO₂e. Vår støtte til Regnskogfondet har også vært med på å sikre 1 milliard kroner i ny finansiering til Norges internasjonale klima- og skogsatsing, samt påvirke vedtaket av EUs nye avskogingsdirektiv.
Andre gjennomslag vår støtte til Regnskogfondet har bidratt til i 2024 inkluderer:
• Redusert avskoging i Amazonas med 31 %
• Etablering av 1,7 millioner hektar ny nasjonalpark i Indonesia
• Økt internasjonal innsats for å spore avskogingsrisiko i kjøttindustrien
Regnskogpartner gjennom ti år – et viktig samarbeid
REMA 1000 har vært en stolt regnskogpartner siden 2014 og samarbeider tett med Regnskogfondet for å redusere avskoging i verdikjeden. Arbeidet med å fase ut palmeolje står sentralt, men vi tar også grep innen råvarer som kjøtt, papir, soya og tropisk tømmer.
I 2024 bidro REMA 1000 til å beskytte 2 500 km² regnskog og forhindre hogst av 5 km² tilknyttet Regnskogsfondets arbeid i Brasil, Colombia, Peru, Den demokratiske republikken Kongo, Indonesia og Papua New Guinea, noe som tilsvarte en utslippsreduksjon på 250 000 tCO₂e. Vår støtte til Regnskogfondet har også vært med på å sikre 1 milliard kroner i ny finansiering til Norges internasjonale klima- og skogsatsing, samt påvirke vedtaket av EUs nye avskogingsdirektiv.
Andre gjennomslag vår støtte til Regnskogfondet har bidratt til i 2024 inkluderer:
• Redusert avskoging i Amazonas med 31 %
• Etablering av 1,7 millioner hektar ny nasjonalpark i Indonesia
• Økt internasjonal innsats for å spore avskogingsrisiko i kjøttindustrien
REMA 1000 setter et eksempel for dagligvarebransjen. Vi er imponert over arbeidet med å fase ut palmeolje i egne merkevarer, takke nei til produkter som inneholder palmeolje og støtte arbeidet vi gjør for å redde regnskogene vi alle er avhengige av. Dette er et viktig tiltak som bidrar til å redusere miljøbelastningen i egen virksomhet og har hjulpet forbrukere til å gjøre riktige valg.
Johan Octavio Rød
Markedssjef
Regnskogfondet
REMA 1000 setter et eksempel for dagligvarebransjen. Vi er imponert over arbeidet med å fase ut palmeolje i egne merkevarer, takke nei til produkter som inneholder palmeolje og støtte arbeidet vi gjør for å redde regnskogene vi alle er avhengige av. Dette er et viktig tiltak som bidrar til å redusere miljøbelastningen i egen virksomhet og har hjulpet forbrukere til å gjøre riktige valg.
Johan Octavio Rød
Markedssjef
Regnskogfondet