Tydelig ambisjon
Bærekraftig emballasje
Emballasje spiller en viktig rolle i å beskytte matvarer og redusere matsvinn, men det må ikke gå på bekostning av miljøet.

Nøkkeltall
Redusert emballasje
0
tonn
Reduksjon i salg av bæreposer 2024
0
%
Redusert plastemballasje
0,0
tonn
Andel emballasje designet for gjenvinning
0,0
%
Redusert emballasje
0
tonn
Redusert plastemballasje
0,0
tonn
Reduksjon i salg av bæreposer 2024
0
%
Andel emballasje designet for gjenvinning
0,0
%
All emballasje skal være mer bærekraftig
I REMA 1000 har vi en tydelig ambisjon: all emballasje vi bruker skal være mer bærekraftig. Dette betyr mindre plast, mer resirkulerbare materialer og smartere løsninger som reduserer både avfall og klimagassutslipp.
Siden 2018 har vi redusert bruken av plastemballasje med over 1 000 tonn og økt andelen resirkulerbare materialer i våre egne merkevarer. Innen 2030 skal all emballasje være 100 % resirkulerbar eller gjenbrukbar, og vi jobber for å fase ut unødvendig plast der det finnes bedre alternativer. I dag er 90 % av emballasjen på våre egne produkter resirkulerbar, men vi fortsetter å utvikle nye løsninger i samarbeid med leverandører og bransjeaktører.
Vår tilnærming er enkel: mindre emballasje der det er mulig, smartere emballasje der det er nødvendig. Gjennom innovasjon, samarbeid og tydelige krav til våre leverandører skal vi bidra til en mer sirkulær økonomi – og gjøre det enklere for kundene våre å ta gode valg for både seg selv og miljøet.
I REMA 1000 har vi en tydelig ambisjon: all emballasje vi bruker skal være mer bærekraftig. Dette betyr mindre plast, mer resirkulerbare materialer og smartere løsninger som reduserer både avfall og klimagassutslipp.
Siden 2018 har vi redusert bruken av plastemballasje med over 1 000 tonn og økt andelen resirkulerbare materialer i våre egne merkevarer. Innen 2030 skal all emballasje være 100 % resirkulerbar eller gjenbrukbar, og vi jobber for å fase ut unødvendig plast der det finnes bedre alternativer. I dag er 90 % av emballasjen på våre egne produkter resirkulerbar, men vi fortsetter å utvikle nye løsninger i samarbeid med leverandører og bransjeaktører.
Vår tilnærming er enkel: mindre emballasje der det er mulig, smartere emballasje der det er nødvendig. Gjennom innovasjon, samarbeid og tydelige krav til våre leverandører skal vi bidra til en mer sirkulær økonomi – og gjøre det enklere for kundene våre å ta gode valg for både seg selv og miljøet.
Optimalisering av emballasje på egne merkevarer
I 2024 gjennomførte vi en rekke forbedringer og optimaliseringer på emballasje, D-pak og pallemønster for våre egne merkevarer. Disse tiltakene har bidratt til en reduksjon i transport og materialforbruk, noe som gir både miljømessige og logistiske fordeler.
Vi har eksempelvis optimalisert syv egne merkevarer for å oppnå mer effektivitet og et bedre pallemønster. Dette reduserte totalt transporten av 448 paller fra distribunaler til butikk. Det bidro i tillegg til en redusert inntransport av 356 paller fra leverandør i Frankrike – en innsparing tilsvarende 5,4 fulle lastebiler.
Gjennom ulike D-pak- og palloptimaliseringsprosjekter har vi i gjennomsnitt fått plass til 15,76 % flere varer per pall, noe som reduserer både logistikkostnader og klimagassutslippet fra transport. Den største enkeltbesparelsen kom fra Rundstykker Grove, som alene reduserte transportbehovet med 124 paller.
Optimalisering av emballasje på egne merkevarer
I 2024 gjennomførte vi en rekke forbedringer og optimaliseringer på emballasje, D-pak og pallemønster for våre egne merkevarer. Disse tiltakene har bidratt til en reduksjon i transport og materialforbruk, noe som gir både miljømessige og logistiske fordeler.
Vi har eksempelvis optimalisert syv egne merkevarer for å oppnå mer effektivitet og et bedre pallemønster. Dette reduserte totalt transporten av 448 paller fra distribunaler til butikk. Det bidro i tillegg til en redusert inntransport av 356 paller fra leverandør i Frankrike – en innsparing tilsvarende 5,4 fulle lastebiler.
Gjennom ulike D-pak- og palloptimaliseringsprosjekter har vi i gjennomsnitt fått plass til 15,76 % flere varer per pall, noe som reduserer både logistikkostnader og klimagassutslippet fra transport. Den største enkeltbesparelsen kom fra Rundstykker Grove, som alene reduserte transportbehovet med 124 paller.
Effektivisering av papirprodukter
Gjennom smartere pakningsløsninger på toalett- og kjøkkenpapir har vi redusert transportbehovet betraktelig. Endringer som økt pakkestørrelse har ført til færre forsendelser og lavere utslipp.
I tillegg har vi optimalisert leverandørkjeden ved å flytte produksjon av papirprodukter fra Mariestad og Kisa, henholdsvis 315 og 460 kilometer fra distribunalen på Vinterbro til Drammen, bare 50 km fra Vinterbro. Denne endringen sparer oss totalt for 183 000 km transport og ca. 221 tCO₂e årlig.
FAKTA:
• Prima Lavpris Toalettpapir har økt fra 8pk til 12pk, noe som reduserer behovet for 180 lastebiler.
• Prima Lavpris Kjøkkenpapir har en reduksjon på 70 lastebiler.
• R Toalettpapir har økt fra 6pk til 8pk gir en reduksjon på 125 lastebiler.
• R Kjøkkenpapir har økt fra 4pk til 6pk, gir en reduksjon på 172 lastebiler.
Effektivisering av papirprodukter
Gjennom smartere pakningsløsninger på toalett- og kjøkkenpapir har vi redusert transportbehovet betraktelig. Endringer som økt pakkestørrelse har ført til færre forsendelser og lavere utslipp.
I tillegg har vi optimalisert leverandørkjeden ved å flytte produksjon av papirprodukter fra Mariestad og Kisa, henholdsvis 315 og 460 kilometer fra distribunalen på Vinterbro til Drammen, bare 50 km fra Vinterbro. Denne endringen sparer oss totalt for 183 000 km transport og ca. 221 tCO₂e årlig.
FAKTA:
• Prima Lavpris Toalettpapir har økt fra 8pk til 12pk, noe som reduserer behovet for 180 lastebiler.
• Prima Lavpris Kjøkkenpapir har en reduksjon på 70 lastebiler.
• R Toalettpapir har økt fra 6pk til 8pk gir en reduksjon på 125 lastebiler.
• R Kjøkkenpapir har økt fra 4pk til 6pk, gir en reduksjon på 172 lastebiler.
Redusert plastbruk og bedre materialvalg
I løpet av 2024 gjennomførte vi emballasjeforbedringer på 28 produkter. De største tiltakene inkluderte:
Avfallspose 25L, 80 % resirkulert plast
Introduksjon av en Blue Angel-sertifisert pose med 80 % resirkulert plast sparer årlig 46 tonn jomfruelig plast. I tillegg flyttes produksjonen fra Kina til Polen, noe som reduserer klimagassutslippet fra transport.
Redusert plastbruk i emballasje
I 2024 reduserte vi totalt 1 992 kg plast, med de største innsparingene fra Gulost Skivet Prima Lavpris, hvor vi gikk fra en 2-kammers løsning til et enkelt-kammer med større volum.
Total emballasjekutt
På tvers av plast, papir, kartong og bølgepapp reduserte vi emballasjeforbruket med ca. 6 tonn i 2024.
Gjennom smartere emballasjeløsninger, materialreduksjon og logistikkforbedringer jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre egne merkevarer mer bærekraftige. Disse tiltakene bidrar ikke bare til lavere klima- og miljøbelastning, men også til en mer effektiv og kostnadsbesparende verdikjede.
I løpet av 2024 gjennomførte vi emballasjeforbedringer på 28 produkter. De største tiltakene inkluderte:
Avfallspose 25L, 80 % resirkulert plast
Introduksjon av en Blue Angel-sertifisert pose med 80 % resirkulert plast sparer årlig 46 tonn jomfruelig plast. I tillegg flyttes produksjonen fra Kina til Polen, noe som reduserer klimagassutslippet fra transport.
Redusert plastbruk i emballasje
I 2024 reduserte vi totalt 1 992 kg plast, med de største innsparingene fra Gulost Skivet Prima Lavpris, hvor vi gikk fra en 2-kammers løsning til et enkelt-kammer med større volum.
Total emballasjekutt
På tvers av plast, papir, kartong og bølgepapp reduserte vi emballasjeforbruket med ca. 6 tonn i 2024.
Gjennom smartere emballasjeløsninger, materialreduksjon og logistikkforbedringer jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre egne merkevarer mer bærekraftige. Disse tiltakene bidrar ikke bare til lavere klima- og miljøbelastning, men også til en mer effektiv og kostnadsbesparende verdikjede.
Industriinitiativ for mer bærekraftig emballasje
Plastforbruk og emballasje er viktige fokusområder for flere aktører i dagligvare- og drikkevareindustrien. Flere selskaper jobber aktivt med tiltak for å redusere plastbruk, øke andelen resirkulert materiale og finne nye, mer bærekraftige emballasjeløsninger.
Industriinitiativ for mer bærekraftig emballasje
Plastforbruk og emballasje er viktige fokusområder for flere aktører i dagligvare- og drikkevareindustrien. Flere selskaper jobber aktivt med tiltak for å redusere plastbruk, øke andelen resirkulert materiale og finne nye, mer bærekraftige emballasjeløsninger.
Redusert plastforbruk og økt resirkulering
Grans Bryggeri har lenge vært bevisste på plastens miljøpåvirkning og har tatt grep for å minimere forbruket i sin produksjon. Plast brukes både i flasker, pakningsemballasje og pallestabilisering, men Grans var tidlig ute i Norge med å innføre gjenvinnings-PET.
Allerede i 2013 installerte de en tappelinje som reduserte behovet for returtransport av tomflasker, noe som nesten halverte transporten. I dag inngår Grans i en av verdens mest miljøvennlige verdikjeder for drikkevareemballasje, med 80 % gjenvunnet PET i sine flasker og et pantesystem der over 95 % av flaskene returneres via Infinitum.
For å ytterligere redusere plastforbruket har Grans testet tynnere krympefolie og optimalisert plastbruk i paller. Dette arbeidet har ført til en årlig reduksjon på 10 tonn plast de siste tre årene. I tillegg har de nye "hengekorkene" som ble innført i 2024 bidratt til 4 tonn plastbesparelse.
Redusert plastforbruk og økt resirkulering
Grans Bryggeri har lenge vært bevisste på plastens miljøpåvirkning og har tatt grep for å minimere forbruket i sin produksjon. Plast brukes både i flasker, pakningsemballasje og pallestabilisering, men Grans var tidlig ute i Norge med å innføre gjenvinnings-PET.
Allerede i 2013 installerte de en tappelinje som reduserte behovet for returtransport av tomflasker, noe som nesten halverte transporten. I dag inngår Grans i en av verdens mest miljøvennlige verdikjeder for drikkevareemballasje, med 80 % gjenvunnet PET i sine flasker og et pantesystem der over 95 % av flaskene returneres via Infinitum.
For å ytterligere redusere plastforbruket har Grans testet tynnere krympefolie og optimalisert plastbruk i paller. Dette arbeidet har ført til en årlig reduksjon på 10 tonn plast de siste tre årene. I tillegg har de nye "hengekorkene" som ble innført i 2024 bidratt til 4 tonn plastbesparelse.
Plastløfteprisen for gjenvinnbar kaffeemballasje
Kjeldsberg Kaffe og REMA 1000 har jobbet målrettet for å utvikle en mer gjenvinnbar kaffeemballasje og vant Plastløfteprisen 2024 for sin løsning i PE med EvOH-barriere.
Denne emballasjen er en av de mest gjenvinnbare på markedet og beviser at det er mulig å finne bærekraftige løsninger for produkter med strenge emballeringskrav.
Denne innovasjonen er et resultat av godt samarbeid mellom Kjeldsberg, REMA 1000 og emballasjeprodusenten Amcor Flexibles.
Plastløfteprisen for gjenvinnbar kaffeemballasje
Kjeldsberg Kaffe og REMA 1000 har jobbet målrettet for å utvikle en mer gjenvinnbar kaffeemballasje og vant Plastløfteprisen 2024 for sin løsning i PE med EvOH-barriere.
Denne emballasjen er en av de mest gjenvinnbare på markedet og beviser at det er mulig å finne bærekraftige løsninger for produkter med strenge emballeringskrav.
Denne innovasjonen er et resultat av godt samarbeid mellom Kjeldsberg, REMA 1000 og emballasjeprodusenten Amcor Flexibles.
Vi har jobbet lenge med å finne en gjenvinnbar emballasjeløsning for kaffe som beholder holdbarheten, og endelig lykkes vi.
Erik Rosendahl-Wibe
Kategori- & innkjøpssjef
REMA 1000
Vi har jobbet lenge med å finne en gjenvinnbar emballasjeløsning for kaffe som beholder holdbarheten, og endelig lykkes vi.
Erik Rosendahl-Wibe
Kategori- & innkjøpssjef
REMA 1000
Mesterbakeren – reduksjon av plastfilm og økt bruk av resirkulert papir
Mesterbakeren har i løpet av 2024 innført flere tiltak for å redusere plastforbruk og øke andelen resirkulert materiale:
Redusert plastfilmforbruk
• Flowpakking av småvarer og småbrød er optimalisert, noe som gir en årlig reduksjon på 4 tonn plast.
100 % resirkulert papiremballasje
• Mellom 80–85 % av papiremballasjen på egenproduserte varer er nå laget av resirkulert papir, tilsvarende 80 tonn per år.
Økt resirkulert plastandel
• Plastemballasjen på fryste kaker inneholder nå 90 % resirkulert materiale og består av monomateriale, som sikrer enkel gjenvinning.
Gjennom smartere emballasjeløsninger, materialreduksjon og logistikkforbedringer jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre egne merkevarer mer bærekraftige. Disse tiltakene bidrar ikke bare til lavere klima- og miljøbelastning, men også til en mer effektiv og kostnadsbesparende verdikjede.
Mesterbakeren – reduksjon av plastfilm og økt bruk av resirkulert papir
Mesterbakeren har i løpet av 2024 innført flere tiltak for å redusere plastforbruk og øke andelen resirkulert materiale:
Redusert plastfilmforbruk
• Flowpakking av småvarer og småbrød er optimalisert, noe som gir en årlig reduksjon på 4 tonn plast.
100 % resirkulert papiremballasje
• Mellom 80–85 % av papiremballasjen på egenproduserte varer er nå laget av resirkulert papir, tilsvarende 80 tonn per år.
Økt resirkulert plastandel
• Plastemballasjen på fryste kaker inneholder nå 90 % resirkulert materiale og består av monomateriale, som sikrer enkel gjenvinning.
Gjennom smartere emballasjeløsninger, materialreduksjon og logistikkforbedringer jobber vi kontinuerlig med å gjøre våre egne merkevarer mer bærekraftige. Disse tiltakene bidrar ikke bare til lavere klima- og miljøbelastning, men også til en mer effektiv og kostnadsbesparende verdikjede.
Innovativ emballasje for løk og kjøtt
Kolonihagen har implementert flere tiltak for å redusere plastforbruket i sine produkter:
Resirkulerbar løkemballasje
• Tradisjonell løkemballasje sorteres som restavfall, men Kolonihagens nye løsning kan resirkuleres som papir. Dette initiativet har allerede inspirert andre aktører i bransjen til å følge etter
Flatskin for kjøttprodukter
• Plastskålen er erstattet med en kartongplate, noe som reduserer plastforbruket med 64 %. Plastfolien som fortsatt benyttes er laget av monomateriale, som gjør den enklere å resirkulere.
Innovativ emballasje for løk og kjøtt
Kolonihagen har implementert flere tiltak for å redusere plastforbruket i sine produkter:
Resirkulerbar løkemballasje
• Tradisjonell løkemballasje sorteres som restavfall, men Kolonihagens nye løsning kan resirkuleres som papir. Dette initiativet har allerede inspirert andre aktører i bransjen til å følge etter
Flatskin for kjøttprodukter
• Plastskålen er erstattet med en kartongplate, noe som reduserer plastforbruket med 64 %. Plastfolien som fortsatt benyttes er laget av monomateriale, som gjør den enklere å resirkulere.
Bæreposen
Hva er Handelens Miljøfond?
REMA 1000 var en av initiativtakerne til Handelens Miljøfond, som ble opprettet i 2017 som et alternativ til en statlig avgift for å oppfylle kravene i EUs plastbæreposedirektiv.
Fondet sikrer at midlene fra plastposekontingenten brukes til miljøtiltak, og det har siden oppstarten bidratt med nesten 2 milliarder kroner til prosjekter som bekjemper plastforsøpling og fremmer sirkulære løsninger. Finansieringen kommer fra handelen selv, som betaler en kontingent per plastpose – i 2024 var denne på 3 kroner per pose.
Basert på mer enn 4 000 søknader, har Handelens Miljøfond støttet over 1 700 prosjekter, noe som viser et stort engasjement for å løse plastutfordringene. Midlene brukes blant annet til opprydding av plast i naturen, utvikling av mer bærekraftige emballasjeløsninger og forskning på resirkulering. Fondet gir næringslivet en direkte mulighet til å bidra til en mer bærekraftig fremtid og sørger for at plast forblir i kretsløpet i stedet for å havne i naturen.
Hva er Handelens Miljøfond?
REMA 1000 var en av initiativtakerne til Handelens Miljøfond, som ble opprettet i 2017 som et alternativ til en statlig avgift for å oppfylle kravene i EUs plastbæreposedirektiv.
Fondet sikrer at midlene fra plastposekontingenten brukes til miljøtiltak, og det har siden oppstarten bidratt med nesten 2 milliarder kroner til prosjekter som bekjemper plastforsøpling og fremmer sirkulære løsninger. Finansieringen kommer fra handelen selv, som betaler en kontingent per plastpose – i 2024 var denne på 3 kroner per pose.
Basert på mer enn 4 000 søknader, har Handelens Miljøfond støttet over 1 700 prosjekter, noe som viser et stort engasjement for å løse plastutfordringene. Midlene brukes blant annet til opprydding av plast i naturen, utvikling av mer bærekraftige emballasjeløsninger og forskning på resirkulering. Fondet gir næringslivet en direkte mulighet til å bidra til en mer bærekraftig fremtid og sørger for at plast forblir i kretsløpet i stedet for å havne i naturen.
Status bærepose
I 2024 har vi sett en tydelig utvikling i forbrukernes vaner når det gjelder bærekraftige alternativer til bæreposen. Salget av tradisjonelle bæreposer har gått ned med 32 %, som tilsvarer over 600 tonn reduksjon i plastforbruk. Dette er en positiv utvikling som viser at flere nå velger mer miljøvennlige løsninger for å frakte varene sine hjem.
Dette henger sammen med en betydelig vekst på 47 % i salget av gjenbrukbare handlenett. Gjenbruksnettene som tilbys i butikkene våre har blitt tilgjengelige i tre ulike varianter, laget av forskjellige materialer og designet for ulike behov. De varierer i størrelse, med eller uten skulderreim og med rund eller flat bunn – alt for å sikre at kundene kan finne et alternativ som passer deres spesifikke bruksområde.
I tillegg har salget av avfallsposer på rull økt med 32,2 %, og her har vi også lansert en spennende nyhet: et alternativ med både farge og duft, laget av 80 % gjenvunnet materiale. Denne nyheten har ikke bare en positiv miljøpåvirkning, men gir også en bedre brukeropplevelse. Bruken av gjenvunnet materiale resulterer i en besparelse på 46 tonn ny plast, et betydelig bidrag til å redusere plastforbruket. Posene kommer i en praktisk farge som gjør dem mindre sjenerende, og er tilført en frisk sitronduft som bidrar til en frisk duft i avfallsbeholderne. Dette nye alternativet har blitt godt mottatt av kundene, og er et bevis på at bærekraft og funksjonalitet kan gå hånd i hånd.
Totalt sett viser utviklingen i 2024 at kundene i økende grad tilegner seg nye og bedre vaner. De gjør mer bevisste valg, der de bytter ut engangsplast med mer bærekraftige og gjenbrukbare løsninger både når det gjelder bæremetoder for varer og håndtering av avfall hjemme. Denne trenden er et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid, og vi er stolte av å kunne tilby produkter som både er gode for miljøet og møter kundenes behov.
Status bærepose
I 2024 har vi sett en tydelig utvikling i forbrukernes vaner når det gjelder bærekraftige alternativer til bæreposen. Salget av tradisjonelle bæreposer har gått ned med 32 %, som tilsvarer over 600 tonn reduksjon i plastforbruk. Dette er en positiv utvikling som viser at flere nå velger mer miljøvennlige løsninger for å frakte varene sine hjem.
Dette henger sammen med en betydelig vekst på 47 % i salget av gjenbrukbare handlenett. Gjenbruksnettene som tilbys i butikkene våre har blitt tilgjengelige i tre ulike varianter, laget av forskjellige materialer og designet for ulike behov. De varierer i størrelse, med eller uten skulderreim og med rund eller flat bunn – alt for å sikre at kundene kan finne et alternativ som passer deres spesifikke bruksområde.
I tillegg har salget av avfallsposer på rull økt med 32,2 %, og her har vi også lansert en spennende nyhet: et alternativ med både farge og duft, laget av 80 % gjenvunnet materiale. Denne nyheten har ikke bare en positiv miljøpåvirkning, men gir også en bedre brukeropplevelse. Bruken av gjenvunnet materiale resulterer i en besparelse på 46 tonn ny plast, et betydelig bidrag til å redusere plastforbruket. Posene kommer i en praktisk farge som gjør dem mindre sjenerende, og er tilført en frisk sitronduft som bidrar til en frisk duft i avfallsbeholderne. Dette nye alternativet har blitt godt mottatt av kundene, og er et bevis på at bærekraft og funksjonalitet kan gå hånd i hånd.
Totalt sett viser utviklingen i 2024 at kundene i økende grad tilegner seg nye og bedre vaner. De gjør mer bevisste valg, der de bytter ut engangsplast med mer bærekraftige og gjenbrukbare løsninger både når det gjelder bæremetoder for varer og håndtering av avfall hjemme. Denne trenden er et viktig steg mot en mer bærekraftig fremtid, og vi er stolte av å kunne tilby produkter som både er gode for miljøet og møter kundenes behov.
Designkonkurranse for å inspirere kundene
I 2024 inviterte REMA 1000 kundene til å være med på å bestemme designet på ett av våre handlenett gjennom en landsdekkende designkonkurranse. Konkurransen engasjerte mange kreative sjeler, med over 800 unike bidrag. Etter en kandidatutvelgelse av juryen, og en avstemning blant kundene, gikk Lene Havn Heimvik helt til topps med sitt design.
Designkonkurranse for å inspirere kundene
I 2024 inviterte REMA 1000 kundene til å være med på å bestemme designet på ett av våre handlenett gjennom en landsdekkende designkonkurranse. Konkurransen engasjerte mange kreative sjeler, med over 800 unike bidrag. Etter en kandidatutvelgelse av juryen, og en avstemning blant kundene, gikk Lene Havn Heimvik helt til topps med sitt design.
Veien videre for bærekraftig emballasje
Gjennom målrettede tiltak reduserer industrien kontinuerlig plastforbruk og miljøavtrykk. Fra optimalisering av plastfilm og resirkulerbare kaffeposer til innovative løsninger for kjøtt- og grønnsaksemballasje, viser disse initiativene at bærekraftige endringer er mulig.
Samarbeid på tvers av aktører og bransjer er avgjørende for å utvikle nye løsninger som kan sette en ny standard for emballasje i fremtiden.
Veien videre for bærekraftig emballasje
Gjennom målrettede tiltak reduserer industrien kontinuerlig plastforbruk og miljøavtrykk. Fra optimalisering av plastfilm og resirkulerbare kaffeposer til innovative løsninger for kjøtt- og grønnsaksemballasje, viser disse initiativene at bærekraftige endringer er mulig.
Samarbeid på tvers av aktører og bransjer er avgjørende for å utvikle nye løsninger som kan sette en ny standard for emballasje i fremtiden.