Ansvarlig og motiverende
I REMA 1000 ser vi hele mennesket. Derfor gjennomfører vi en rekke tiltak hvert år for å ivareta den fysiske og psykiske helsen til våre medarbeidere. I tillegg tilbyr vi utvikling og gir alle mulighet til å bli sitt beste jeg. Alle i REMA 1000 skal oppleve tilhørighet, stolthet og mestring.

Nøkkeltall
0
%
av medarbeidere ser frem til å komme på jobb
0
%
mener sin arbeidsplass har et psykisk og følelsesmessig sunt arbeidsmiljø
0
%
mener at REMA 1000, alt tatt i betraktning, er et flott sted å arbeide
Kilde: Tall fra interne undersøkelser (For adminstrasjon, distribusjon og butikkansatte)
0
%
av medarbeidere ser frem til å komme på jobb
0
%
mener sin arbeidsplass har et psykisk og følelsesmessig sunt arbeidsmiljø
0
%
mener at REMA 1000, alt tatt i betraktning, er et flott sted å arbeide
Kilde: Tall fra interne undersøkelser (For adminstrasjon, distribusjon og butikkansatte)
REMA 1000-filosofien
REMA 1000-filosofien bygger på prinsippet om at få mennesker skal ta mange avgjørelser. Vi skal oppfattes som symbolet på sunn fornuft, folkelighet, usnobbethet og dyktighet.
Vi ønsker oss mennesker med talent og vilje, som tar ansvar, påvirker og tar egne beslutninger. Med klare rammer, og omsorg for enkeltmennesket, bygger vi eksepsjonister.
En kultur er ikke noe vi vedtar, den blir til gjennom entusiastisk samarbeid. Vi møter hverandre med respekt og tydelighet. Vi er inkluderende, deler vår kunnskap, og vi har omsorg for hverandre.
REMA 1000-filosofien
REMA 1000-filosofien bygger på prinsippet om at få mennesker skal ta mange avgjørelser. Vi skal oppfattes som symbolet på sunn fornuft, folkelighet, usnobbethet og dyktighet.
Vi ønsker oss mennesker med talent og vilje, som tar ansvar, påvirker og tar egne beslutninger. Med klare rammer, og omsorg for enkeltmennesket, bygger vi eksepsjonister.
En kultur er ikke noe vi vedtar, den blir til gjennom entusiastisk samarbeid. Vi møter hverandre med respekt og tydelighet. Vi er inkluderende, deler vår kunnskap, og vi har omsorg for hverandre.
Vi bygger stolthet hos våre medarbeidere
I 2024 har vi hatt et tydelig fokus på å løfte frem det viktige arbeidet som våre dyktige kollegaer i butikk gjør, både internt og eksternt. Målet er å vise nåværende og fremtidige medarbeidere at REMA 1000 er et sted du kan være stolt av å jobbe – et sted med gode karrieremuligheter og et sterkt fellesskap.
Vi har fornyet karrieresidene våre, latt egne ansatte fortelle sine historier i videoer, og startet arbeidet med å gjøre stillingsannonsene for butikk mer levende. Samtidig bruker vi sosiale medier aktivt til å vise frem våre folk, og deler ansattes erfaringer og omtaler fra nyhetsmedier internt. Vi er opptatt av å unne og beundre hverandre, og feirer gode prestasjoner sammen - både enkeltindivider og det vi får til sammen.
Vi bygger stolthet hos våre medarbeidere
I 2024 har vi hatt et tydelig fokus på å løfte frem det viktige arbeidet som våre dyktige kollegaer i butikk gjør, både internt og eksternt. Målet er å vise nåværende og fremtidige medarbeidere at REMA 1000 er et sted du kan være stolt av å jobbe – et sted med gode karrieremuligheter og et sterkt fellesskap.
Vi har fornyet karrieresidene våre, latt egne ansatte fortelle sine historier i videoer, og startet arbeidet med å gjøre stillingsannonsene for butikk mer levende. Samtidig bruker vi sosiale medier aktivt til å vise frem våre folk, og deler ansattes erfaringer og omtaler fra nyhetsmedier internt. Vi er opptatt av å unne og beundre hverandre, og feirer gode prestasjoner sammen - både enkeltindivider og det vi får til sammen.
Helsemåned med mange initiativer
Menneskene er vår viktigste ressurs. For å gi våre medarbeidere mulighet til å fokusere på, og lære mer om egen helse, satte vi ekstra fokus på fysisk, psykisk og økonomisk helse for administrasjonen i hele april måned.
Det ble en måned med mange helsefremmende initiativer, som foredrag om søvn og andre helserelaterte temaer. I tillegg til skrittkonkurranse, utvidet treningstilbud og sunnere utvalg i lunsjrestauranten.
Tilbakemeldingene fra medarbeidere var at de hadde gjort små grep i egen hverdag for bedre helse, som å gå trappen oftere, og det var akkurat det vi ønsket oss.
Det er ikke tilfeldig at helsemåned er i april, for Verdens helsedag er 7. april. Den markerte vi på Servicekontoret med stand på torget med fokus på bærekraft og FNs bærekraftsmål.
I tillegg markerte vi dagen for butikkene våre gjennom konkurranse på vår internkommunikasjonsplattform. Alle som delte et bilde av at de gjorde noe aktivt den dagen, var med i trekningen av kule premier. Det skapte engasjement rundt dagen.
Helsemåned med mange initiativer
Menneskene er vår viktigste ressurs. For å gi våre medarbeidere mulighet til å fokusere på, og lære mer om egen helse, satte vi ekstra fokus på fysisk, psykisk og økonomisk helse for administrasjonen i hele april måned.
Det ble en måned med mange helsefremmende initiativer, som foredrag om søvn og andre helserelaterte temaer. I tillegg til skrittkonkurranse, utvidet treningstilbud og sunnere utvalg i lunsjrestauranten.
Tilbakemeldingene fra medarbeidere var at de hadde gjort små grep i egen hverdag for bedre helse, som å gå trappen oftere, og det var akkurat det vi ønsket oss.
Det er ikke tilfeldig at helsemåned er i april, for Verdens helsedag er 7. april. Den markerte vi på Servicekontoret med stand på torget med fokus på bærekraft og FNs bærekraftsmål.
I tillegg markerte vi dagen for butikkene våre gjennom konkurranse på vår internkommunikasjonsplattform. Alle som delte et bilde av at de gjorde noe aktivt den dagen, var med i trekningen av kule premier. Det skapte engasjement rundt dagen.
Verdensdagen for psykisk helse
- www.verdensdagen.no
Verdensdagen for psykisk helse er en nasjonal befolkningskampanje som markeres hvert år den 10. oktober. Det er en internasjonal FN-dag som markeres i over 150 forskjellige land for å fremme bevissthet om psykisk helse.
Markeringen i Norge har et tema hvert år, og i år var målet å bidra til at flere kunne finne støtte og mening i en urolig tid, gjennom å snakke mer sammen.
Den 10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse, og i år markerte vi dagen både gjennom fysisk markering på Servicekontoret, og digital markering både internt og eksternt.
Christian Hoel snakket om dagen til hele organisasjonen gjennom en video med fokus på årets tema: #Gi8minutter til noen du bryr deg om. I 2024 sto kampen mot ensomhet og utenforskap i fokus – noe som er hjertesaker for oss i REMA 1000.
Det å snakke sammen er i vårt DNA. Hver dag, i de utallige kundemøtene våre, har vi muligheten til å se mennesker, si hei, og kanskje til og med slå av en prat med noen som ellers ikke prater med noen andre den dagen. Flere engasjerte kjøpmenn delte sine tanker om dagen på vår internkommunikasjonsplattform, og oppmuntret kollegaer til å se de rundt seg litt ekstra.
Verdensdagen for psykisk helse
Den 10. oktober er Verdensdagen for psykisk helse, og i år markerte vi dagen både gjennom fysisk markering på Servicekontoret, og digital markering både internt og eksternt.
Christian Hoel snakket om dagen til hele organisasjonen gjennom en video med fokus på årets tema: #Gi8minutter til noen du bryr deg om. I 2024 sto kampen mot ensomhet og utenforskap i fokus – noe som er hjertesaker for oss i REMA 1000.
Det å snakke sammen er i vårt DNA. Hver dag, i de utallige kundemøtene våre, har vi muligheten til å se mennesker, si hei, og kanskje til og med slå av en prat med noen som ellers ikke prater med noen andre den dagen. Flere engasjerte kjøpmenn delte sine tanker om dagen på vår internkommunikasjonsplattform, og oppmuntret kollegaer til å se de rundt seg litt ekstra.
- www.verdensdagen.no
Verdensdagen for psykisk helse er en nasjonal befolkningskampanje som markeres hvert år den 10. oktober. Det er en internasjonal FN-dag som markeres i over 150 forskjellige land for å fremme bevissthet om psykisk helse.
Markeringen i Norge har et tema hvert år, og i år var målet å bidra til at flere kunne finne støtte og mening i en urolig tid, gjennom å snakke mer sammen.
Arbeidsmiljøutvalg
I REMA 1000 har vi velfungerende arbeidsmiljøutvalg (AMU) i alle enheter av en viss størrelse, i henhold til lovkrav. AMU sørger for ivaretakelse av medarbeideres perspektiver og ønsker, og vi har strukturerte prosesser for å hente inn tilbakemeldinger fra hele organisasjonen og ta det opp i AMU-møter.
Arbeidsmiljøutvalg
I REMA 1000 har vi velfungerende arbeidsmiljøutvalg (AMU) i alle enheter av en viss størrelse, i henhold til lovkrav. AMU sørger for ivaretakelse av medarbeideres perspektiver og ønsker, og vi har strukturerte prosesser for å hente inn tilbakemeldinger fra hele organisasjonen og ta det opp i AMU-møter.
Hjertestarter i alle butikker og distribunaler
Tiltaket bidrar til at alle kunder, medarbeidere og forbipasserende kan føle seg trygge på at det er hjelp å få dersom det oppstår en situasjon. Hjertestarterne er registrert i det offentlige registeret over hjertestartere, og alle REMA 1000-medarbeidere får opplæring i apparatene.
For REMA 1000 er hjertestarterne et bidrag for å gjøre både butikk, distribunaler og lokalsamfunn tryggere.
Hjertestarter i alle butikker og distribunaler
Tiltaket bidrar til at alle kunder, medarbeidere og forbipasserende kan føle seg trygge på at det er hjelp å få dersom det oppstår en situasjon. Hjertestarterne er registrert i det offentlige registeret over hjertestartere, og alle REMA 1000-medarbeidere får opplæring i apparatene.
For REMA 1000 er hjertestarterne et bidrag for å gjøre både butikk, distribunaler og lokalsamfunn tryggere.
Åpenhet med varslingskanal
REMA 1000 ønsker en lav terskel for å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Dette gir mulighet til å rette opp forhold, og til å utvikle virksomheten positivt. Derfor har vi i sju år hatt en egen varslingskanal som driftes av en nøytral tredjepart.
Denne gjør det mulig for våre sysselsatte, leverandører og kunder å varsle om kjennskap til, eller mistanke om, uakseptabel adferd i strid med våre verdier/etiske retningslinjer, uten frykt for at dette går utover den som varsler.
Alle innkomne varsler behandles av en uavhengig tredjepart, et advokatfirma, som involverer og rådgir REMA 1000 rundt videre oppfølging av varsler. Varslingskanalen gjør det lettere for ansatte i en vanskelig situasjon å bli hørt, det blir tryggere å jobbe i REMA 1000, og det blir vanskeligere å bryte med våre verdier eller norsk lov.
Åpenhet med varslingskanal
REMA 1000 ønsker en lav terskel for å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Dette gir mulighet til å rette opp forhold, og til å utvikle virksomheten positivt. Derfor har vi i sju år hatt en egen varslingskanal som driftes av en nøytral tredjepart.
Denne gjør det mulig for våre sysselsatte, leverandører og kunder å varsle om kjennskap til, eller mistanke om, uakseptabel adferd i strid med våre verdier/etiske retningslinjer, uten frykt for at dette går utover den som varsler.
Alle innkomne varsler behandles av en uavhengig tredjepart, et advokatfirma, som involverer og rådgir REMA 1000 rundt videre oppfølging av varsler. Varslingskanalen gjør det lettere for ansatte i en vanskelig situasjon å bli hørt, det blir tryggere å jobbe i REMA 1000, og det blir vanskeligere å bryte med våre verdier eller norsk lov.