Enkelt og rimelig
Sunne varer først
I REMA 1000 skal det alltid være enkelt å ta sunnere valg til laveste pris. Derfor prioriterer vi et godt utvalg av sunne og gode matvarer i butikkene våre. Men likevel ser vi nedgang i salget av fisk og sjømat – samt fullkornsprodukter.

REMA 1000 har signert Grøntløftet
Vekst etter samling med frukt- og grøntansvarlige
Over 100 000 solgte Superhelt grovbrød hver uke
REMA 1000 har signert Grøntløftet
Vekst etter samling med frukt- og grøntansvarlige
Over 100 000 solgte Superhelt grovbrød hver uke
Enklere å ta sunnere valg
Som dagligvareaktør jobber vi aktivt med produktutvikling, sortiment og plassering for å gjøre det enklere for kundene å velge sunne alternativer. Med dette fokuset kan vi ikke si oss fornøyd med utviklingen av salget av fisk og sjømat, som har gått ned med 4,3 %, eller fullkornsprodukter, som har hatt en nedgang i 2024. Frukt og grønnsaker har en volumvekst (kilogram) på 1,1 %, der grønnsaker er det som trekker opp denne veksten.
Enklere å ta sunnere valg
Som dagligvareaktør jobber vi aktivt med produktutvikling, sortiment og plassering for å gjøre det enklere for kundene å velge sunne alternativer. Med dette fokuset kan vi ikke si oss fornøyd med utviklingen av salget av fisk og sjømat, som har gått ned med 4,3 %, eller fullkornsprodukter, som har hatt en nedgang i 2024. Frukt og grønnsaker har en volumvekst (kilogram) på 1,1 %, der grønnsaker er det som trekker opp denne veksten.
REMA 1000 har signert Grøntløftet
Nordmenn spiser for lite frukt og grønnsaker. Til tross for at de nye kostholdsrådene anbefaler minimum 5, og helst 8 porsjoner hver dag, ligger vi på rundt 3 porsjoner.
Grøntløftet har som mål å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen, med fokus på vekst innen norske produkter. Ambisjonen er å nå en norskandel på 60 % innen 2035, noe som bidrar til å både øke selvforsyningsgraden og kan forbedre folkehelsen.
Under Arendalsuka signerte representanter fra hele verdikjeden Grøntløftet. Alle forpliktet seg til sine egne "Grøntløfter" for å nå målene, i tillegg til å rapportere på sine aktiviteter. Leder for helse og ernæring i REMA 1000 i Norge, Ingvill Måkestad Bovim, var til stede på Arendalsuka for å signere løftet.
REMA 1000 har signert Grøntløftet
Nordmenn spiser for lite frukt og grønnsaker. Til tross for at de nye kostholdsrådene anbefaler minimum 5, og helst 8 porsjoner hver dag, ligger vi på rundt 3 porsjoner.
Grøntløftet har som mål å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen, med fokus på vekst innen norske produkter. Ambisjonen er å nå en norskandel på 60 % innen 2035, noe som bidrar til å både øke selvforsyningsgraden og kan forbedre folkehelsen.
Under Arendalsuka signerte representanter fra hele verdikjeden Grøntløftet. Alle forpliktet seg til sine egne "Grøntløfter" for å nå målene, i tillegg til å rapportere på sine aktiviteter. Leder for helse og ernæring i REMA 1000 i Norge, Ingvill Måkestad Bovim, var til stede på Arendalsuka for å signere løftet.
Dette er Grøntløftet
Grøntløftet er et samarbeid med alle i grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen. Målet med samarbeidet er å øke forbruket generelt og spesielt andelen av norskproduserte frukt og grønnsaker.
«Vi skal levere frukt og grønt av god kvalitet, til lav pris. I tillegg skal vi inspirere i og utenfor butikk, for å oppmuntre kundene til å velge mer frukt og grønt.»
— Ingvill Måkestad Bovim, leder helse og ernæring, REMA 1000 Norge
Dette er Grøntløftet
Grøntløftet er et samarbeid med alle i grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen. Målet med samarbeidet er å øke forbruket generelt og spesielt andelen av norskproduserte frukt og grønnsaker.
«Vi skal levere frukt og grønt av god kvalitet, til lav pris. I tillegg skal vi inspirere i og utenfor butikk, for å oppmuntre kundene til å velge mer frukt og grønt.»
— Ingvill Måkestad Bovim, leder helse og ernæring, REMA 1000 Norge
Et løft for frukt og grønt
Vi fortsetter å jobbe for et bredt utvalg av frukt og grønnsaker av god kvalitet til lave priser i våre butikker. Frukt og grønt er en strategisk kategori som er viktig for vår øverste sjef – kunden.
Hele 69 % av kundene våre sier at frukt og grønt er det som trigget dem til å handle, og 76 % mener at denne avdelingen er avgjørende for valg av butikk.
Derfor hadde vi i september en nasjonal samling for alle 680 frukt- og grøntansvarlige i REMA 1000 for å inspirere og lære av hverandre hvordan vi best mulig kan tilby det aller beste utvalget av frukt og grønt. Resultatet var et betydelig løft i kategorien ut året. Det viser igjen at den viktigste ressursen er menneskene våre, våre butikkansatte som møter kundene med en frisk og fristende frukt- og grøntavdeling.
Et løft for frukt og grønt
Vi fortsetter å jobbe for et bredt utvalg av frukt og grønnsaker av god kvalitet til lave priser i våre butikker. Frukt og grønt er en strategisk kategori som er viktig for vår øverste sjef – kunden.
Hele 69 % av kundene våre sier at frukt og grønt er det som trigget dem til å handle, og 76 % mener at denne avdelingen er avgjørende for valg av butikk.
Derfor hadde vi i september en nasjonal samling for alle 680 frukt- og grøntansvarlige i REMA 1000 for å inspirere og lære av hverandre hvordan vi best mulig kan tilby det aller beste utvalget av frukt og grønt. Resultatet var et betydelig løft i kategorien ut året. Det viser igjen at den viktigste ressursen er menneskene våre, våre butikkansatte som møter kundene med en frisk og fristende frukt- og grøntavdeling.
Best på grove brød
Hos REMA 1000 utgjør grove og ekstra grove brød hele 67 % av brødsortimentet vårt. Blant de mest solgte brødene var syv av ti enten grove eller ekstra grove i 2024. Mesterbakerens Superhelt Grovbrød, utviklet spesielt for barnefamilier, var nok en gang vårt mest solgte brød.
Dette brødet er ikke bare ekstra grovt, men også nøkkelhullsmerket, og sto alene for 11 % av brødsalget vårt. Samtidig har vi redusert saltinnholdet i flere brødprodukter og lansert nye varianter med enda høyere innhold av fullkorn.
Mesterbakeren lanserte hele syv nye brød med Nøkkelhullet i 2024, der fokuset blant annet har vært på sortimentet til søndagsåpne butikker. Nå finnes det et større nøkkelhullsmerket sortiment for hele uken, som gir kunden mulighet til å alltid velge et sunt alternativ. I frysedisken har det kommet to nyheter, Håndverk Rundstykker med spelt og fullkorn med henholdsvis grovhet på 76 og 92 %. Begge er merket med Nøkkelhullet.
Best på grove brød
Hos REMA 1000 utgjør grove og ekstra grove brød hele 67 % av brødsortimentet vårt. Blant de mest solgte brødene var syv av ti enten grove eller ekstra grove i 2024. Mesterbakerens Superhelt Grovbrød, utviklet spesielt for barnefamilier, var nok en gang vårt mest solgte brød.
Dette brødet er ikke bare ekstra grovt, men også nøkkelhullsmerket, og sto alene for 11 % av brødsalget vårt. Samtidig har vi redusert saltinnholdet i flere brødprodukter og lansert nye varianter med enda høyere innhold av fullkorn.
Mesterbakeren lanserte hele syv nye brød med Nøkkelhullet i 2024, der fokuset blant annet har vært på sortimentet til søndagsåpne butikker. Nå finnes det et større nøkkelhullsmerket sortiment for hele uken, som gir kunden mulighet til å alltid velge et sunt alternativ. I frysedisken har det kommet to nyheter, Håndverk Rundstykker med spelt og fullkorn med henholdsvis grovhet på 76 og 92 %. Begge er merket med Nøkkelhullet.
Nye sunnere produkter
I 2024 fortsetter vi å utvide utvalget av nøkkelhullmerkede produkter og vi har 819, som er en økning fra 2023. Vi har blant annet lansert flere nye grove brød, fisk- og sjømatprodukter, samt ferdige måltidsløsninger med redusert salt- og sukkerinnhold.
Urkraft Havrebrød med spelt er en spennende nylansering fra Mesterbakeren. Grovbrødet er helt uten tilsetningsstoffer, det første i dagligvaren. Urkraft Havrebrød med spelt er rikt på fiber, merket med Nøkkelhull og oppfyller kravene som ekstra grovt på grovhetsskalaen. I 2024 har vi solgt over 800 000 brød og kan skryte av at det har blitt en suksess.
Nye sunnere produkter
I 2024 fortsetter vi å utvide utvalget av nøkkelhullmerkede produkter og vi har 819, som er en økning fra 2023. Vi har blant annet lansert flere nye grove brød, fisk- og sjømatprodukter, samt ferdige måltidsløsninger med redusert salt- og sukkerinnhold.
Urkraft Havrebrød med spelt er en spennende nylansering fra Mesterbakeren. Grovbrødet er helt uten tilsetningsstoffer, det første i dagligvaren. Urkraft Havrebrød med spelt er rikt på fiber, merket med Nøkkelhull og oppfyller kravene som ekstra grovt på grovhetsskalaen. I 2024 har vi solgt over 800 000 brød og kan skryte av at det har blitt en suksess.
Superheltserien – fullkorn for hele familien
For å gjøre sunnere alternativer mer attraktivt for barnefamilier, utvidet vi Superheltserien i 2024 til å inkludere flere produkter i frokost- og matpakkeuniverset.
Serien består av brød med høyt innhold av fiber og fullkorn, utviklet for å passe hele familien. Alle produktene er merket med Nøkkelhullet og skal gjøre det enklere for kundene å velge sunnere.
Superheltserien – fullkorn for hele familien
For å gjøre sunnere alternativer mer attraktivt for barnefamilier, utvidet vi Superheltserien i 2024 til å inkludere flere produkter i frokost- og matpakkeuniverset.
Serien består av brød med høyt innhold av fiber og fullkorn, utviklet for å passe hele familien. Alle produktene er merket med Nøkkelhullet og skal gjøre det enklere for kundene å velge sunnere.
Heltebrød
Vårt nyeste barnebrød er ekstra mykt og saftig, uten hele frø og kjerner. Siden lansering sensommeren 2024 har vi allerede solgt over 400 000 brød. Sammenlignet med fjoråret har vi hatt en salgsøkning på 53,1 %, og andelen solgte barnebrød i kategorien har økt fra 9,7 % til 15,7 %. Det betyr at vi nå selger nesten 100 000 Superheltbrød hver uke.
To nye runde brød
Vi har relansert våre runde brød under navnene Superhelt Fullkorn og Superhelt Havre. Disse brødene har mindre sukker og mer fiber enn konkurrentene, samtidig som de er luftige og myke. Siden lansering sensommeren 2024 har vi hatt en vekst på 8,9 %, tilsvarende ca. 90 000 solgte pakker. Superhelt Havre har hatt en sterk vekst på over 60 % og er særlig populært blant barnefamilier.
Heltebrød
Vårt nyeste barnebrød er ekstra mykt og saftig, uten hele frø og kjerner. Siden lansering sensommeren 2024 har vi allerede solgt over 400 000 brød. Sammenlignet med fjoråret har vi hatt en salgsøkning på 53,1 %, og andelen solgte barnebrød i kategorien har økt fra 9,7 % til 15,7 %. Det betyr at vi nå selger nesten 100 000 Superheltbrød hver uke.
To nye runde brød
Vi har relansert våre runde brød under navnene Superhelt Fullkorn og Superhelt Havre. Disse brødene har mindre sukker og mer fiber enn konkurrentene, samtidig som de er luftige og myke. Siden lansering sensommeren 2024 har vi hatt en vekst på 8,9 %, tilsvarende ca. 90 000 solgte pakker. Superhelt Havre har hatt en sterk vekst på over 60 % og er særlig populært blant barnefamilier.
Veien videre
Selv om vi ser en positiv utvikling i kunders valg av noen sunne varer, viser nasjonale kostholdsundersøkelser at inntaket av frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter og fiskeprodukter fortsatt er for lavt. Dette er en utfordring vi tar på alvor. Vi vil fortsette å jobbe for å gjøre sunne valg enda mer tilgjengelige, inspirerende og til en lav pris.
Veien videre
Selv om vi ser en positiv utvikling i kunders valg av noen sunne varer, viser nasjonale kostholdsundersøkelser at inntaket av frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter og fiskeprodukter fortsatt er for lavt. Dette er en utfordring vi tar på alvor. Vi vil fortsette å jobbe for å gjøre sunne valg enda mer tilgjengelige, inspirerende og til en lav pris.