Klimaregnskapets prinsipper og metodikk
REMA 1000 Norge følger prinsippene og metodikken for beregning av klimagassutslipp (GHG) i samsvar med GHG Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard (GHG-protokollen).

Korrigering av tidligere rapport
Integrert i vårt ansvarsarbeid ligger bærekraft, et felt i stadig utvikling. Av denne grunn øker vår forståelse av våre påvirkninger og utslipp, samt datakvaliteten på grunnlaget for klimaregnskapet. I tråd med Science Based Targets initiatives (SBTi) retningslinjer for Skog, Land og Jordbruks (FLAG) relaterte utslipp, jobber vi med å sikre at våre utslippsfaktorer dekker disse kravene. Følgelig forventer vi å oppdatere utslippsberegningene for perioden 2020-2023 høsten 2025. Re-kalkuleringen er forventet å ha en effekt som overstiger terskelverdien for re-kalkulering på 5%.
Til årets rapportering er det foretatt enkelte korrigeringer av klimaregnskapet for årene 2020-2023. Korrigeringene er gjennomført som forberedelser til en større re-kalkulering av klimaregnskapet for samme periode, for å etterkomme nye retningslinjer innen klimagassberegninger knyttet til arealendringer, også betegnet som FLAG-utslipp, samt andre beste praksis endringer. Samlet sett utgjør dette en økning i utslipp som anses å falle under terskelverdien for re-kalkulering på 5%.
REMA 1000 Norge planlegger i løpet av 2025 å gjennomføre en re-kalkulering for det totale klimaregnskapet for å sikre kontinuitet i beregningene, samt etterkomme utslippsberegninger knyttet til arealendringer. Siden baseåret 2020 har det blitt gjennomført enkelte metodiske endringer i tråd med beste praksis, samt forbedringer av både datagrunnlag og utslippsfaktorer. Endringene har falt under terskelverdien på 5% og dermed ikke trigget en fullstendig re-kalkulering av REMA 1000 Norges klimaregnskap. Når vi nå må åpne for re-kalkulering for å sikre komplette utslippsberegninger i tråd med SBTis retningslinjer for FLAG-sektoren, åpner vi samtidig for å korrigere de mindre endringene som har vært gjennomført fortløpende. Som et forprosjekt til dette, har Norsk Kylling gjennomført en korrigering av historiske år basert gjeldende metodikk og datagrunnlag. Dette inkluderer blant annet vugge-til-tank (WTT) utslippene fra transportaktiviteter i vår verdikjede, samt korrigering av mangler, feil og eller dobbelrapportering. Disse endringene gjelder for perioden 2020-2024.
I tillegg ble det i rapporteringsåret avdekket at utslippet fra plastposer ikke har vært inkludert i utslippsberegningene for emballasje, og bidrar dermed med en utslippsøkning på om lag 0,2% i 2022 og 2023. Korrigeringen er gjort i tråd med Reitan Retails base år, 2022. Øvrig korrigering for rapporteringsårene 2020 og 2021 vil bli gjennomført i forbindelse med den planlagte re-kalkuleringen i 2025.
Integrert i vårt ansvarsarbeid ligger bærekraft, et felt i stadig utvikling. Av denne grunn øker vår forståelse av våre påvirkninger og utslipp, samt datakvaliteten på grunnlaget for klimaregnskapet. I tråd med Science Based Targets initiatives (SBTi) retningslinjer for Skog, Land og Jordbruks (FLAG) relaterte utslipp, jobber vi med å sikre at våre utslippsfaktorer dekker disse kravene. Følgelig forventer vi å oppdatere utslippsberegningene for perioden 2020-2023 høsten 2025. Re-kalkuleringen er forventet å ha en effekt som overstiger terskelverdien for re-kalkulering på 5%.
Til årets rapportering er det foretatt enkelte korrigeringer av klimaregnskapet for årene 2020-2023. Korrigeringene er gjennomført som forberedelser til en større re-kalkulering av klimaregnskapet for samme periode, for å etterkomme nye retningslinjer innen klimagassberegninger knyttet til arealendringer, også betegnet som FLAG-utslipp, samt andre beste praksis endringer. Samlet sett utgjør dette en økning i utslipp som anses å falle under terskelverdien for re-kalkulering på 5%.
REMA 1000 Norge planlegger i løpet av 2025 å gjennomføre en re-kalkulering for det totale klimaregnskapet for å sikre kontinuitet i beregningene, samt etterkomme utslippsberegninger knyttet til arealendringer. Siden baseåret 2020 har det blitt gjennomført enkelte metodiske endringer i tråd med beste praksis, samt forbedringer av både datagrunnlag og utslippsfaktorer. Endringene har falt under terskelverdien på 5% og dermed ikke trigget en fullstendig re-kalkulering av REMA 1000 Norges klimaregnskap. Når vi nå må åpne for re-kalkulering for å sikre komplette utslippsberegninger i tråd med SBTis retningslinjer for FLAG-sektoren, åpner vi samtidig for å korrigere de mindre endringene som har vært gjennomført fortløpende. Som et forprosjekt til dette, har Norsk Kylling gjennomført en korrigering av historiske år basert gjeldende metodikk og datagrunnlag. Dette inkluderer blant annet vugge-til-tank (WTT) utslippene fra transportaktiviteter i vår verdikjede, samt korrigering av mangler, feil og eller dobbelrapportering. Disse endringene gjelder for perioden 2020-2024.
I tillegg ble det i rapporteringsåret avdekket at utslippet fra plastposer ikke har vært inkludert i utslippsberegningene for emballasje, og bidrar dermed med en utslippsøkning på om lag 0,2% i 2022 og 2023. Korrigeringen er gjort i tråd med Reitan Retails base år, 2022. Øvrig korrigering for rapporteringsårene 2020 og 2021 vil bli gjennomført i forbindelse med den planlagte re-kalkuleringen i 2025.
Korreksjonens effekt
Tabellen under viser hva korreksjonen innebærer av utslippsendringer
2020 2021 2022 2023 Utslippsendring REMA 1000 (tCO2e) - - 5 476 4 673 Utslippsendring Norsk Kylling (tCO2e) 2 702 1 226 635 -30 Total utslippseffekt for REMA 1000 Norge 0,1 % 0,1 % 0,3 % 0,2 %
Korreksjonens effekt
Tabellen under viser hva korreksjonen innebærer av utslippsendringer
2020 2021 2022 2023 Utslippsendring REMA 1000 (tCO2e) - - 5 476 4 673 Utslippsendring Norsk Kylling (tCO2e) 2 702 1 226 635 -30 Total utslippseffekt for REMA 1000 Norge 0,1 % 0,1 % 0,3 % 0,2 %
Metodikk
GHG-protokollen ble utviklet av World Resources Institute (WRI) og World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). I tråd med GHG-protokollen, tar REMA 1000 Norge hensyn til gassene CO2, CH4, N2O, HFK-er, PFK-er, SF6 og NF3 ved omregning av rapporterte data til tonn CO2-ekvivalenter (tCO2e). Klimaregnskapet er konsolidert i henhold til operasjonell kontroll.
Global Warming Potential (GWP) som brukes ved omregning av ikke-CO2-drivhusgasser til CO2e, er basert på fjerde, femte og sjette rapport (Assessment Report; AR4, AR5 og AR6) over en 100-årsperiode fra FNs klimapanel (IPCC). Kilden for hver utslippsfaktor er fastsatt basert på anbefalingen fra dens utgiver, hvis tilgjengelig, og tilgjengeligheten av oppdaterte og sammenlignbare faktorer. REMA 1000 Norge benytter CEMAsys.com for å kartlegge og beregne utslippene fra vår drift og verdikjede med samme metodikk.
GHG-protokollen ble utviklet av World Resources Institute (WRI) og World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). I tråd med GHG-protokollen, tar REMA 1000 Norge hensyn til gassene CO2, CH4, N2O, HFK-er, PFK-er, SF6 og NF3 ved omregning av rapporterte data til tonn CO2-ekvivalenter (tCO2e). Klimaregnskapet er konsolidert i henhold til operasjonell kontroll.
Global Warming Potential (GWP) som brukes ved omregning av ikke-CO2-drivhusgasser til CO2e, er basert på fjerde, femte og sjette rapport (Assessment Report; AR4, AR5 og AR6) over en 100-årsperiode fra FNs klimapanel (IPCC). Kilden for hver utslippsfaktor er fastsatt basert på anbefalingen fra dens utgiver, hvis tilgjengelig, og tilgjengeligheten av oppdaterte og sammenlignbare faktorer. REMA 1000 Norge benytter CEMAsys.com for å kartlegge og beregne utslippene fra vår drift og verdikjede med samme metodikk.
Scope 1
Scope 1 inkluderer utslipp fra transport basert på eide og leasede kjøretøy, stasjonær forbrenning og kjølemedier. Kjølemedier er rapportert basert på påfylt mengde kjølegass i selskapets butikker, distribunaler og i REMA Industri. Kjølemedier til kjøleanleggene til REMA 1000 Distribusjon, samt diesel-aggregat for å drive disse anleggene er videreført i henhold til tidligere rapportering. REMA 1000 Norge benytter hovedsakelig DEFRA som kilde til beregninger av Scope 1 utslipp,
Scope 1
Scope 1 inkluderer utslipp fra transport basert på eide og leasede kjøretøy, stasjonær forbrenning og kjølemedier. Kjølemedier er rapportert basert på påfylt mengde kjølegass i selskapets butikker, distribunaler og i REMA Industri. Kjølemedier til kjøleanleggene til REMA 1000 Distribusjon, samt diesel-aggregat for å drive disse anleggene er videreført i henhold til tidligere rapportering. REMA 1000 Norge benytter hovedsakelig DEFRA som kilde til beregninger av Scope 1 utslipp,
Scope 2
Scope 2 inkluderer utslipp fra innkjøpt elektrisitet og fjernvarme i alle eide og leide bygg presentert i lokasjonsbasert metode. Beregningen dekker elektrisitetsforbruket til våre 680 butikker, REMA Distribusjon, REMA Industri og Kolly i sin helhet. REMA 1000 Norge benytter hovedsakelig lokasjonsbasert metode for sine beregninger i Scope 2, selv om det i rapporteringsåret er kjøpt opprinnelsesgarantier for deler av elektrisitetsforbruket. I tillegg tilfaller 60% av energiforbruket på Reitan Retails hovedkontor REMA 1000 Norge, som har opprinnelsesgarantier for sin elektrisitet. REMA 1000 Norge benytter International Energy Agency (IEA) og Association of Issuing Bodies (AIB) for beregninger av utslipp fra vårt elektrisitetsforbruk til henholdsvis lokasjons- og markedsbasert metode.
Scope 2
Scope 2 inkluderer utslipp fra innkjøpt elektrisitet og fjernvarme i alle eide og leide bygg presentert i lokasjonsbasert metode. Beregningen dekker elektrisitetsforbruket til våre 680 butikker, REMA Distribusjon, REMA Industri og Kolly i sin helhet. REMA 1000 Norge benytter hovedsakelig lokasjonsbasert metode for sine beregninger i Scope 2, selv om det i rapporteringsåret er kjøpt opprinnelsesgarantier for deler av elektrisitetsforbruket. I tillegg tilfaller 60% av energiforbruket på Reitan Retails hovedkontor REMA 1000 Norge, som har opprinnelsesgarantier for sin elektrisitet. REMA 1000 Norge benytter International Energy Agency (IEA) og Association of Issuing Bodies (AIB) for beregninger av utslipp fra vårt elektrisitetsforbruk til henholdsvis lokasjons- og markedsbasert metode.
Scope 3
Scope 3 inkluderer utslipp relatert til varer og tjenester gjennom verdikjeden. Tabellen under følger en overordnet oversikt over vår vurdering av hver kategori gitt i GHG-protokollen og tilhørende beregningsmetoden. Relevante kategorier er kommentert med den mest vesentlige informasjonen for å forstå hva som er inkludert i denne delen av klimaregnskapet. Ytterligere informasjon og beskrivelse av metodikken for hver av de relevante scope 3 kategoriene følger under tabellen.
Scope 3
Scope 3 inkluderer utslipp relatert til varer og tjenester gjennom verdikjeden. Tabellen under følger en overordnet oversikt over vår vurdering av hver kategori gitt i GHG-protokollen og tilhørende beregningsmetoden. Relevante kategorier er kommentert med den mest vesentlige informasjonen for å forstå hva som er inkludert i denne delen av klimaregnskapet. Ytterligere informasjon og beskrivelse av metodikken for hver av de relevante scope 3 kategoriene følger under tabellen.
Scope 3-tabell
Scope 3 kategori Vurdering 2023 Beregningsmetode Kommentar Innkjøpte varer og tjenester Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer 95% av REMA 1000 Norge solgte sortiment, hvor 5% er Industrienes egenproduserte varer, og 98% av Kollys solgte sortiment, samt emballasje. Kapitalvarer Relevant, vurdert som delvis fullstendig Kostnadsbasert Inkluderer kapitalvarer fra nyetableringer, kontormøbler og øvrig inventar. Våre nye biogass- og el-biler er ikke inkludert i rapporteringsåret. Ei heller er Norsk Kyllings nye rugeri grunnet eierskap. Drivstoff- og energi-relaterte aktiviteter (WTT) Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Inkluderer oppstrømsutslippene, vugge-til-tank, fra våre Scope 1 og 2 utslipp Oppstrøms transport og distribusjon Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer vugge-til-grav utslipp fra oppstrømstransport på tog, bil og båt Avfall Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Beregnet basert på behandlingsmetode oppgitt av våre avfallsleverandører Forretningsreiser Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer vugge-til-grav utslipp for forretningsreisende til våre ansatte Ansattpendling Relevant, vurdert som fullstendig Estimat Basert på Statens Vegvesens Reisevaneundersøkelse for 2022, antall ansatte og arbeidsdager i 2024 Oppstrøms leide eiendeler Relevant, vurdert som fullstendig* Aktivitetsdata Inkluderer Scope 1 og 2 utslipp fra kyllingbøndene til Norsk Kylling. REMA 1000 Norge har ikke eierskap eller operasjonell kontroll over bøndene. Nedstrøms transport og distribusjon Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Inkluderer transport fra nedstrøms verdikjede, som vi selv ikke betaler for. Kundenes reise til og fra butikk er ikke inkludert. Prosessering av solgte produkter Ikke relevant - - Bruk av solgte produkter Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer bruk av solgte produkter (eks. lightere). Sluttbehandling av solgte produkter Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer behandling av matsvinn fra husholdning og emballasje kjøpt i rapporteringsåret. Nedstrøms leide eiendeler Ikke aktuell - - Franchiser Inkludert i Scope 1 og 2 - I tråd med operasjonell kontroll, inkluder REMA 1000 Norge alle utslippene fra butikkenes verdikjede Investeringer Relevant, vurdert som fullstendig Leverandørdata REMA 1000 Norge eier 19.8% av Bama Gruppen AS.
Scope 3-tabell
Scope 3 kategori Vurdering 2023 Beregningsmetode Kommentar Innkjøpte varer og tjenester Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer 95% av REMA 1000 Norge solgte sortiment, hvor 5% er Industrienes egenproduserte varer, og 98% av Kollys solgte sortiment, samt emballasje. Kapitalvarer Relevant, vurdert som delvis fullstendig Kostnadsbasert Inkluderer kapitalvarer fra nyetableringer, kontormøbler og øvrig inventar. Våre nye biogass- og el-biler er ikke inkludert i rapporteringsåret. Ei heller er Norsk Kyllings nye rugeri grunnet eierskap. Drivstoff- og energi-relaterte aktiviteter (WTT) Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Inkluderer oppstrømsutslippene, vugge-til-tank, fra våre Scope 1 og 2 utslipp Oppstrøms transport og distribusjon Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer vugge-til-grav utslipp fra oppstrømstransport på tog, bil og båt Avfall Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Beregnet basert på behandlingsmetode oppgitt av våre avfallsleverandører Forretningsreiser Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer vugge-til-grav utslipp for forretningsreisende til våre ansatte Ansattpendling Relevant, vurdert som fullstendig Estimat Basert på Statens Vegvesens Reisevaneundersøkelse for 2022, antall ansatte og arbeidsdager i 2024 Oppstrøms leide eiendeler Relevant, vurdert som fullstendig* Aktivitetsdata Inkluderer Scope 1 og 2 utslipp fra kyllingbøndene til Norsk Kylling. REMA 1000 Norge har ikke eierskap eller operasjonell kontroll over bøndene. Nedstrøms transport og distribusjon Relevant, vurdert som fullstendig Aktivitetsdata Inkluderer transport fra nedstrøms verdikjede, som vi selv ikke betaler for. Kundenes reise til og fra butikk er ikke inkludert. Prosessering av solgte produkter Ikke relevant - - Bruk av solgte produkter Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer bruk av solgte produkter (eks. lightere). Sluttbehandling av solgte produkter Relevant, vurdert som fullstendig Hybrid Inkluderer behandling av matsvinn fra husholdning og emballasje kjøpt i rapporteringsåret. Nedstrøms leide eiendeler Ikke aktuell - - Franchiser Inkludert i Scope 1 og 2 - I tråd med operasjonell kontroll, inkluder REMA 1000 Norge alle utslippene fra butikkenes verdikjede Investeringer Relevant, vurdert som fullstendig Leverandørdata REMA 1000 Norge eier 19.8% av Bama Gruppen AS.
Kategori 1 - Innkjøpte varer og tjenester
REMA 1000 Norge har for 2024 beregnet utslipp fra 95% av våre solgte produkter, hvor 5% av disse er egenproduserte varer av våre datterselskaper presentert under REMA Industri.
Inkluderingsgraden er lik tidligere rapporteringsår. De resterende 5% av vårt sortiment er ekskludert grunnet 1) utenfor vårt hoved sortiment; mat og drikkevarer eller 2) utilstrekkelig informasjon for å beregne utslipp fra varene. Mangel på informasjon kan deles inn i tre underkategorier, a) mangel på informasjon om vekt eller lignende forbruksdata, b) mangel på informasjon om livssyklusanalyser eller lignende forskning som kartlegger produktets utslipp eller c) mangel på informasjon om produkters komponenter slik at CEMAsys kan kartlegge utslippet.
Utslippene er beregnet basert på aktivitetsdata gjennom våre salgslister for hvert unike produkt. For en stor andel av produktene er utslippene beregnet basert på faktorer som tilsvarer varen helt eller delvis. Øvrige varer er beregnet basert på varens hovedingrediens. Gjennomsnittsfaktorer har blitt benyttet der det har vært relevant. Innkjøpte produkter for kundenes bruk i butikk er også inkludert i vårt klimaregnskap, eksempelvis posene i frukt og grønt avdelingen.
For Kolly, er det beregnet utslipp for 99% av deres solgte produkter i klimaregnskapet. For å unngå dobbelttelling i Reitan Retails klimaregnskap har produkter solgt til Reitan Convenience Norge blitt ekskludert fra Kolly’s rapportering.
For å oppnå et komplett klimagassregnskap, beregner REMA Industri, REMA 1000 Norge sine seks datterselskaper, sine egne utslipp fra produksjonen av deres sortiment. Dette betyr at råvarene for produksjon, for eksempel fôret som brukes i produksjonen av kylling, malt til å produsere øl og kaffebønner for brenning av kaffe, beregnes her. Det samme gjelder for emballasjematerialene som benyttes av industriene. Som et resultat utføres en detaljert «vugge-til-port»-rapportering for sortimentet produsert av datterselskapene våre.
Andre innkjøpte varer og tjenester for administrasjon og franchisetakere er inkludert ved hjelp av en innkjøpsbasert beregningsmetode. Dette dekker innkjøp knyttet til kontordrift, for eksempel kontormateriell, markedsføring og andre profesjonelle tjenester. Juridiske og konsulenttjenester er ekskludert fra vårt klimaregnskap, da slike tjenester hovedsakelig utføres digitalt og dermed gir svært lave utslipp, selv om kostnadene forbundet med slike tjenester generelt er ganske høye. Siden vi for øyeblikket ikke har mulighet til å inkludere disse tjenestene ved hjelp av aktivitetsdata, vil beregningene være gjenstand for betydelige avvik, da kostnadene for slike tjenester kan være svært høye og ikke ville reflektere de faktiske utslippene for disse tjenestene. Selv om juridiske og konsulenttjenester kan være vesentlig finansiell forstand, har vi vurdert disse tjenestene som ikke-vesentlige for vår klimagassrapportering.
Kategori 1 - Innkjøpte varer og tjenester
REMA 1000 Norge har for 2024 beregnet utslipp fra 95% av våre solgte produkter, hvor 5% av disse er egenproduserte varer av våre datterselskaper presentert under REMA Industri.
Inkluderingsgraden er lik tidligere rapporteringsår. De resterende 5% av vårt sortiment er ekskludert grunnet 1) utenfor vårt hoved sortiment; mat og drikkevarer eller 2) utilstrekkelig informasjon for å beregne utslipp fra varene. Mangel på informasjon kan deles inn i tre underkategorier, a) mangel på informasjon om vekt eller lignende forbruksdata, b) mangel på informasjon om livssyklusanalyser eller lignende forskning som kartlegger produktets utslipp eller c) mangel på informasjon om produkters komponenter slik at CEMAsys kan kartlegge utslippet.
Utslippene er beregnet basert på aktivitetsdata gjennom våre salgslister for hvert unike produkt. For en stor andel av produktene er utslippene beregnet basert på faktorer som tilsvarer varen helt eller delvis. Øvrige varer er beregnet basert på varens hovedingrediens. Gjennomsnittsfaktorer har blitt benyttet der det har vært relevant. Innkjøpte produkter for kundenes bruk i butikk er også inkludert i vårt klimaregnskap, eksempelvis posene i frukt og grønt avdelingen.
For Kolly, er det beregnet utslipp for 99% av deres solgte produkter i klimaregnskapet. For å unngå dobbelttelling i Reitan Retails klimaregnskap har produkter solgt til Reitan Convenience Norge blitt ekskludert fra Kolly’s rapportering.
For å oppnå et komplett klimagassregnskap, beregner REMA Industri, REMA 1000 Norge sine seks datterselskaper, sine egne utslipp fra produksjonen av deres sortiment. Dette betyr at råvarene for produksjon, for eksempel fôret som brukes i produksjonen av kylling, malt til å produsere øl og kaffebønner for brenning av kaffe, beregnes her. Det samme gjelder for emballasjematerialene som benyttes av industriene. Som et resultat utføres en detaljert «vugge-til-port»-rapportering for sortimentet produsert av datterselskapene våre.
Andre innkjøpte varer og tjenester for administrasjon og franchisetakere er inkludert ved hjelp av en innkjøpsbasert beregningsmetode. Dette dekker innkjøp knyttet til kontordrift, for eksempel kontormateriell, markedsføring og andre profesjonelle tjenester. Juridiske og konsulenttjenester er ekskludert fra vårt klimaregnskap, da slike tjenester hovedsakelig utføres digitalt og dermed gir svært lave utslipp, selv om kostnadene forbundet med slike tjenester generelt er ganske høye. Siden vi for øyeblikket ikke har mulighet til å inkludere disse tjenestene ved hjelp av aktivitetsdata, vil beregningene være gjenstand for betydelige avvik, da kostnadene for slike tjenester kan være svært høye og ikke ville reflektere de faktiske utslippene for disse tjenestene. Selv om juridiske og konsulenttjenester kan være vesentlig finansiell forstand, har vi vurdert disse tjenestene som ikke-vesentlige for vår klimagassrapportering.
Kategori 2 - Kapitalvarer
Inntil våre leverandører kan etterkomme utslippsdata på våre kapitalvarer, beregnes utslipp fra denne kategorien gjennom en kostnadsbasert metode. For REMA 1000 Norge inkluderer dette kontormøbler, vedlikehold og renovering av kontorene, samt renovering og kjøp av kapitale varer til butikkene våre. For rapporteringsåret, anses kategorien som delvis fullstendig på grunn av manglende utslippsdata for REMA Distribusjons innkjøpte biler.
Kategori 2 - Kapitalvarer
Inntil våre leverandører kan etterkomme utslippsdata på våre kapitalvarer, beregnes utslipp fra denne kategorien gjennom en kostnadsbasert metode. For REMA 1000 Norge inkluderer dette kontormøbler, vedlikehold og renovering av kontorene, samt renovering og kjøp av kapitale varer til butikkene våre. For rapporteringsåret, anses kategorien som delvis fullstendig på grunn av manglende utslippsdata for REMA Distribusjons innkjøpte biler.
Kategori 3 – Drivstoff- og energirelaterte aktiviteter (WTT)
Utslippene fra kategori 3, Drivstoff- og energirelaterte aktiviteter (WTT), beregnes basert på aktivitetsdata fra Scope 1 og 2, og inkluderer dermed utslippene fra disse kildenes oppstrømsaktiviteter.
Kategori 3 – Drivstoff- og energirelaterte aktiviteter (WTT)
Utslippene fra kategori 3, Drivstoff- og energirelaterte aktiviteter (WTT), beregnes basert på aktivitetsdata fra Scope 1 og 2, og inkluderer dermed utslippene fra disse kildenes oppstrømsaktiviteter.
Kategori 4 – Oppstrøms transport og distribusjon
REMA 1000 Norges oppstrøms transport kan deles inn i fire kategorier. Først og fremst gjelder dette innleid transport mellom våre distribunaler og butikker eller bedriftskunder på tog, bil og båt. Bilene går på diesel, biogass eller elektrisitet og er beregnet basert på aktivitetsdata.
For det andre gjelder det innleid transport mellom våre leverandører (tier 1) og våre distribunaler på tog, bil og båt, beregnet på samme metode som førstnevnte. I tillegg estimeres det at 10% av inntransporten til våre distribunaler skjer utenom fast innleid transportører. Denne delen av transporten er beregnet basert på en gjennomsnittlig avstand mellom de største byene i Norden og vår distribunal på Vinterbro vektet mot mengden varer (tonn-kilometer).
Den tredje delen av vår oppstrøms transport er direkte transport til våre butikker fra fem leverandører. De fem leverandørene blir årlig etterspurt data til vår rapportering i form av en utslippsrapport, mengde drivstoff eller tonn-kilometer. Avslutningsvis inkluderes transport for hvert datterselskap i tråd med deres innkjøpte varer og tjenester og øvrige transportaktiviteter.
REMA 1000 Norge rapporterer ikke påfylt mengde kjølemedium på innleid transport separat, men har inkludert dette i de estimerte delene av rapporteringen. Ved innhenting av data, antar vi at aktuelle leverandører inkluderer utslipp eller informasjon om bruk av kjølemedium i tråd med beste praksis. Vi jobber kontinuerlig for å sikkerstille at mottatt datagrunnlag er i henhold til beste praksis. Ny informasjon antas ikke å påvirke utslippene til gjeldende kategori i vesentlig grad. I tråd med beste praksis og retningslinjer fra SBTi, er oppstrøms- eller WTT-utslippene inkludert i klimaregnskapet. På denne måten har REMA 1000 beregnet utslippet i hele verdikjeden til transporten, vugge-til-grav (WTW).
Kategori 4 – Oppstrøms transport og distribusjon
REMA 1000 Norges oppstrøms transport kan deles inn i fire kategorier. Først og fremst gjelder dette innleid transport mellom våre distribunaler og butikker eller bedriftskunder på tog, bil og båt. Bilene går på diesel, biogass eller elektrisitet og er beregnet basert på aktivitetsdata.
For det andre gjelder det innleid transport mellom våre leverandører (tier 1) og våre distribunaler på tog, bil og båt, beregnet på samme metode som førstnevnte. I tillegg estimeres det at 10% av inntransporten til våre distribunaler skjer utenom fast innleid transportører. Denne delen av transporten er beregnet basert på en gjennomsnittlig avstand mellom de største byene i Norden og vår distribunal på Vinterbro vektet mot mengden varer (tonn-kilometer).
Den tredje delen av vår oppstrøms transport er direkte transport til våre butikker fra fem leverandører. De fem leverandørene blir årlig etterspurt data til vår rapportering i form av en utslippsrapport, mengde drivstoff eller tonn-kilometer. Avslutningsvis inkluderes transport for hvert datterselskap i tråd med deres innkjøpte varer og tjenester og øvrige transportaktiviteter.
REMA 1000 Norge rapporterer ikke påfylt mengde kjølemedium på innleid transport separat, men har inkludert dette i de estimerte delene av rapporteringen. Ved innhenting av data, antar vi at aktuelle leverandører inkluderer utslipp eller informasjon om bruk av kjølemedium i tråd med beste praksis. Vi jobber kontinuerlig for å sikkerstille at mottatt datagrunnlag er i henhold til beste praksis. Ny informasjon antas ikke å påvirke utslippene til gjeldende kategori i vesentlig grad. I tråd med beste praksis og retningslinjer fra SBTi, er oppstrøms- eller WTT-utslippene inkludert i klimaregnskapet. På denne måten har REMA 1000 beregnet utslippet i hele verdikjeden til transporten, vugge-til-grav (WTW).
Kategori 5 - Avfall
Klimagassutslipp fra avfall er beregnet basert på rapport fra våre avfallsleverandører, hvor behandlingsmetoden for avfallet er tatt høyde for, der denne informasjonen har vært tilgjengelig. I rapporteringsåret har datagrunnlag for avløpsvann i stor grad ikke blitt rapportert. Dette ble for første gang inkludert i klimaregnskapet for 2022, som viser at det fortsatt er rom for forbedring i våre rutiner for datainnsamling. Det er ikke forventet at avløpsvann vil påvirke utslippene i kategorien i vesentlig grad.
Kategori 5 - Avfall
Klimagassutslipp fra avfall er beregnet basert på rapport fra våre avfallsleverandører, hvor behandlingsmetoden for avfallet er tatt høyde for, der denne informasjonen har vært tilgjengelig. I rapporteringsåret har datagrunnlag for avløpsvann i stor grad ikke blitt rapportert. Dette ble for første gang inkludert i klimaregnskapet for 2022, som viser at det fortsatt er rom for forbedring i våre rutiner for datainnsamling. Det er ikke forventet at avløpsvann vil påvirke utslippene i kategorien i vesentlig grad.
Kategori 6 - Forretningsreiser
Utslipp fra forretningsreiser er basert på selskapsspesifikk data, hentet fra vårt regnskapssystem, og inkluderer administrasjonen, kjøpmenn og distribunaler. Da kjøpmennenes forretningsreiser ofte bookes utenfor REMA 1000 Norges reisebyrå, er dette beregnet på en kostnadsbasert metode. Detaljgraden for denne delen av klimaregnskapet er lavere sammenlignet med øvrige forretningsreiser. Utover dette er alle utslipp beregnet basert på aktivitetsdata. I tråd med metodikken for beregning av transport, inkluderer beregningene hele verdikjeden, vugge-til-grav (WTT).
Kategori 6 - Forretningsreiser
Utslipp fra forretningsreiser er basert på selskapsspesifikk data, hentet fra vårt regnskapssystem, og inkluderer administrasjonen, kjøpmenn og distribunaler. Da kjøpmennenes forretningsreiser ofte bookes utenfor REMA 1000 Norges reisebyrå, er dette beregnet på en kostnadsbasert metode. Detaljgraden for denne delen av klimaregnskapet er lavere sammenlignet med øvrige forretningsreiser. Utover dette er alle utslipp beregnet basert på aktivitetsdata. I tråd med metodikken for beregning av transport, inkluderer beregningene hele verdikjeden, vugge-til-grav (WTT).
Kategori 7 - Ansattpendling
Ansattpendling er estimert med utgangspunkt i Statens Vegvesens Reisevaneundersøkelse for 2023, antall ansatte og antall arbeidsdager i rapporteringsåret. For administrasjonen og Kolly, er statistikken for Oslo og Akershus benyttet som grunnlag, mens øvrige deler er basert på nasjonal statistikk. Administrasjonen har i tillegg tatt høyde for antall dager på hjemmekontor. I tråd med metodikken for beregning av transport, inkluderer beregningene hele verdikjeden, vugge-til-grav (WTT).
Kategori 7 - Ansattpendling
Ansattpendling er estimert med utgangspunkt i Statens Vegvesens Reisevaneundersøkelse for 2023, antall ansatte og antall arbeidsdager i rapporteringsåret. For administrasjonen og Kolly, er statistikken for Oslo og Akershus benyttet som grunnlag, mens øvrige deler er basert på nasjonal statistikk. Administrasjonen har i tillegg tatt høyde for antall dager på hjemmekontor. I tråd med metodikken for beregning av transport, inkluderer beregningene hele verdikjeden, vugge-til-grav (WTT).
Kategori 8 – Oppstrøms leide eiendeler
I tråd med tidligere rapportering har Norsk Kylling samlet inn data og rapportert utslipp fra bøndenes Scope 1 og 2, sammen med utslipp fra produksjon av gjødsel. Norsk Kylling har ikke eierskap eller operasjonell kontroll over bøndenes drift, og er derfor inkludert under scope 3, kategori 8, oppstrøms leide eiendeler. Utslippsberegningene for gjødsel bidrar til vår fremtidige ambisjon om å validere et FLAG-target i tråd med SBTi’s retningslinje for Skog-, Land- og Jordbrukssektoren.
Kategori 8 – Oppstrøms leide eiendeler
I tråd med tidligere rapportering har Norsk Kylling samlet inn data og rapportert utslipp fra bøndenes Scope 1 og 2, sammen med utslipp fra produksjon av gjødsel. Norsk Kylling har ikke eierskap eller operasjonell kontroll over bøndenes drift, og er derfor inkludert under scope 3, kategori 8, oppstrøms leide eiendeler. Utslippsberegningene for gjødsel bidrar til vår fremtidige ambisjon om å validere et FLAG-target i tråd med SBTi’s retningslinje for Skog-, Land- og Jordbrukssektoren.
Kategori 9 - Nedstrøms transport og distribusjon
I henhold til GHG-protokollen, skal kategori 9, nedstrøms transport og distribusjon, inkludere transport i selskapets nedstrøms verdikjede, dersom ikke selskapet selv betaler for tjenesten. I rapporteringsåret har fire av våre datterselskap rapportert utslipp fra nedstrøms transport og distribusjon. Dette er hovedsakelig i tilknytning til hjemlevering eller ut-transport av bi-produkter kjøpt av andre aktører.
Kundenes reise til og fra våre butikker kan anses å være relevant å inkludere i disse beregningene. Vi har på nåværende tidspunkt ikke inkludert dette i vårt klimaregnskap grunnet manglende data og kompleksiteten av å måle utslippene. I tråd med vårt ansvarsarbeid jobber vi aktivt med å tilrettelegge for bærekraftige reiser til og fra våre butikker. Sammen med Uno-X Mobility har vi installert el-bil ladere på flere av butikker for å fasilitere for et skifte av transportflåten til våre kunder. I tillegg etterstreber vi nyetableringer i områder som er lett tilgjengelig for våre kunder gjennom gange, sykkel eller offentlig transport. Som en del av vårt ansvar, vil vi fortsette å finne måter å sikre våre kunder en bærekraftig reise til og fra våre butikker.
Kategori 9 - Nedstrøms transport og distribusjon
I henhold til GHG-protokollen, skal kategori 9, nedstrøms transport og distribusjon, inkludere transport i selskapets nedstrøms verdikjede, dersom ikke selskapet selv betaler for tjenesten. I rapporteringsåret har fire av våre datterselskap rapportert utslipp fra nedstrøms transport og distribusjon. Dette er hovedsakelig i tilknytning til hjemlevering eller ut-transport av bi-produkter kjøpt av andre aktører.
Kundenes reise til og fra våre butikker kan anses å være relevant å inkludere i disse beregningene. Vi har på nåværende tidspunkt ikke inkludert dette i vårt klimaregnskap grunnet manglende data og kompleksiteten av å måle utslippene. I tråd med vårt ansvarsarbeid jobber vi aktivt med å tilrettelegge for bærekraftige reiser til og fra våre butikker. Sammen med Uno-X Mobility har vi installert el-bil ladere på flere av butikker for å fasilitere for et skifte av transportflåten til våre kunder. I tillegg etterstreber vi nyetableringer i områder som er lett tilgjengelig for våre kunder gjennom gange, sykkel eller offentlig transport. Som en del av vårt ansvar, vil vi fortsette å finne måter å sikre våre kunder en bærekraftig reise til og fra våre butikker.
Kategori 11 – Bruk av solgte produkter
Utslippene fra bruk av solgte produkter stammer fra deler av vårt solgte sortiment, eksempelvis butan fra lightere. I tillegg inkluderer Norsk Kylling bruk av CO2, da den flytende gassen benyttes som et sikkerhetstiltak for å forhindre fordervelse. Dette betyr at gassen ikke har et direkte utslipp under produksjon, men heller i bruksfasen.
Kategori 11 – Bruk av solgte produkter
Utslippene fra bruk av solgte produkter stammer fra deler av vårt solgte sortiment, eksempelvis butan fra lightere. I tillegg inkluderer Norsk Kylling bruk av CO2, da den flytende gassen benyttes som et sikkerhetstiltak for å forhindre fordervelse. Dette betyr at gassen ikke har et direkte utslipp under produksjon, men heller i bruksfasen.
Kategori 12 – Sluttbehandling av solgte produkter
Utslipp i forbindelse med sluttbehandling av solgte produkter er basert på vår markedsandel for 2023 og nasjonal statistikk for husholdningens matavfall (2020). Estimatet vil oppdateres når kildegrunnlaget oppdateres. I tillegg, er utslipp fra sluttbehandlingen av vår emballasje og tilgjengelig emballasje i butikk (eks. smågodtposene) inkludert.
Kategori 12 – Sluttbehandling av solgte produkter
Utslipp i forbindelse med sluttbehandling av solgte produkter er basert på vår markedsandel for 2023 og nasjonal statistikk for husholdningens matavfall (2020). Estimatet vil oppdateres når kildegrunnlaget oppdateres. I tillegg, er utslipp fra sluttbehandlingen av vår emballasje og tilgjengelig emballasje i butikk (eks. smågodtposene) inkludert.
Kategori 14 - Franchises
I tråd med vårt verdigrunnlag, tar vi ansvar for utslippene til våre franchisetagere ved å løfte alle butikkene inn som en del av vår operasjonelle kontroll. På denne måten inkluderer vi alle butikkers Scope 1, 2 og 3 utslipp.
Kategori 14 - Franchises
I tråd med vårt verdigrunnlag, tar vi ansvar for utslippene til våre franchisetagere ved å løfte alle butikkene inn som en del av vår operasjonelle kontroll. På denne måten inkluderer vi alle butikkers Scope 1, 2 og 3 utslipp.
Kategori 15 - Investeringer
REMA 1000 Norge eier 19.8% av Bama Gruppen AS. Utslippene tilknyttet denne eierandelen er ikke offentliggjort grunnet konfidensialitet. I tråd med kravene fra SBTi, ber vi årlig om BAMA Gruppens totale Scope 1 og 2 utslipp for å sikre at vårt klimamål inkluderer minimum 90% av våre utslipp.
Kategori 15 - Investeringer
REMA 1000 Norge eier 19.8% av Bama Gruppen AS. Utslippene tilknyttet denne eierandelen er ikke offentliggjort grunnet konfidensialitet. I tråd med kravene fra SBTi, ber vi årlig om BAMA Gruppens totale Scope 1 og 2 utslipp for å sikre at vårt klimamål inkluderer minimum 90% av våre utslipp.