En mer bærekraftig framtid
Vår ansvarsstrategi: REMA 2030
I 2020 etablerte vi ansvarsstrategien REMA 2030. Strategien definerer selskapets bidrag og målsetninger til en sunnere og mer ansvarlig fremtid.

VÅR VISJON:
Vi gir kunden en sunnere og mer ansvarlig hverdag
VÅR VISJON:
Vi gir kunden en sunnere og mer ansvarlig hverdag
Miljø
Utfordringen:
Klimakrise og tap av natur
Verden beveger seg i retningen av klimakrise og vi taper biologisk mangfold i høyt tempo. Bruken av naturressurser har aldri vært høyere, og det vi forbruker, finner ikke veien tilbake i kretsløpet.
Vår løsning:
Klimanøytral og sirkulær
I 2030 er vi klimanøytral i egen drift, og har en positiv påvirkning på naturen.
Våre løfter:
• Ingen matsvinn
• Klimanøytral og fornybar
• Naturpositiv
• Kun bærekraftig emballasje
• Full ressursutnyttelse og gjenbruk
Utfordringen:
Klimakrise og tap av natur
Verden beveger seg i retningen av klimakrise og vi taper biologisk mangfold i høyt tempo. Bruken av naturressurser har aldri vært høyere, og det vi forbruker, finner ikke veien tilbake i kretsløpet.
Vår løsning:
Klimanøytral og sirkulær
I 2030 er vi klimanøytral i egen drift, og har en positiv påvirkning på naturen.
Våre løfter:
• Ingen matsvinn
• Klimanøytral og fornybar
• Naturpositiv
• Kun bærekraftig emballasje
• Full ressursutnyttelse og gjenbruk
FNs bærekraftsmål
FNs bærekraftsmål
Helse
Utfordringen:
Ernæring på avveie
Nærmere 70 % av Norges befolkning er overvektige, og livsstilsykdommer koblet til dårlig kosthold, øker. Vi spiser ikke nok fisk, grove kornprodukter, eller frukt og grønt, og får i oss for mye salt, sukker og mettet fett.
Vår løsning:
Bedre helse for to millioner mennesker
I 2030 har vi forbedret helsen til våre kunder.
Våre løfter:
• Sunnere varer først
• Mindre salt, sukker og mettet fett• Insiprasjon til gode og sunne valg
• Støtte til idrett og aktivitet
• Reduksjon av tilsetningsstoffer
• Trygg mat fra jord til bord
Utfordringen:
Ernæring på avveie
Nærmere 70 % av Norges befolkning er overvektige, og livsstilsykdommer koblet til dårlig kosthold, øker. Vi spiser ikke nok fisk, grove kornprodukter, eller frukt og grønt, og får i oss for mye salt, sukker og mettet fett.
Vår løsning:
Bedre helse for to millioner mennesker
I 2030 har vi forbedret helsen til våre kunder.
Våre løfter:
• Sunnere varer først
• Mindre salt, sukker og mettet fett• Insiprasjon til gode og sunne valg
• Støtte til idrett og aktivitet
• Reduksjon av tilsetningsstoffer
• Trygg mat fra jord til bord
FNs bærekraftsmål
FNs bærekraftsmål
Mennesker
Utfordringen:
Utenforskap
Utenforskap er en av de største utfordringene vi som samfunn står overfor. Stadig flere faller utenfor jobb og utdanning, og i aldersgruppen 15-29 år, er hele 7 % rammet av utenforskap.
Vår løsning:
Muligheter for alle
I 2030 har vi en positiv innvirking på mennesker og miljø i hele vår verdikjede.
Våre løfter:
• Varige muligheter for alle
• Inkluderende og rettferdig
• Ansvarlig og motiverende
• Lokal bidragsyter
Utfordringen:
Utenforskap
Utenforskap er en av de største utfordringene vi som samfunn står overfor. Stadig flere faller utenfor jobb og utdanning, og i aldersgruppen 15-29 år, er hele 7 % rammet av utenforskap.
Vår løsning:
Muligheter for alle
I 2030 har vi en positiv innvirking på mennesker og miljø i hele vår verdikjede.
Våre løfter:
• Varige muligheter for alle
• Inkluderende og rettferdig
• Ansvarlig og motiverende
• Lokal bidragsyter
FNs bærekraftsmål
FNs bærekraftsmål
Ansvarlig handel
Utfordringen:
Global skjevfordeling
Verdens matproduksjon består av komplekse og lite transparente verdikjeder der prispress og økt etterspørsel øker risikoen for brudd på menneske- og arbeidsrettigheter. Globalt øker forskjellen for de som har minst.
Vår løsning:
Ansvarlig og bærekraftig verdikjede
I 2030 har vi en positiv innvirking på mennesker og miljø i hele vår verdikjede.
Våre løfter:
• Rettferdig og ansvarlig verdikjede
• God dyrevelferd
• Bærekraftig produksjon og forbruk
• Sporbarhet og transparens
• Høy forretningsmoral
Utfordringen:
Global skjevfordeling
Verdens matproduksjon består av komplekse og lite transparente verdikjeder der prispress og økt etterspørsel øker risikoen for brudd på menneske- og arbeidsrettigheter. Globalt øker forskjellen for de som har minst.
Vår løsning:
Ansvarlig og bærekraftig verdikjede
I 2030 har vi en positiv innvirking på mennesker og miljø i hele vår verdikjede.
Våre løfter:
• Rettferdig og ansvarlig verdikjede
• God dyrevelferd
• Bærekraftig produksjon og forbruk
• Sporbarhet og transparens
• Høy forretningsmoral
FNs bærekraftsmål
FNs bærekraftsmål